Verzekeraars hebben vaak verschillende eisen. Het gaat dan alleen al om de vraag wanneer een verzekeraar van een oldtimer spreekt, maar bijvoorbeeld ook over hoe de oldtimer wordt gewaardeerd. Het zijn natuurlijk geen onbelangrijke vragen. Bij het vergelijken van oldtimerverzekeringen moet er dan ook op het een en ander worden gelet.

Acceptatie van oldtimers

Elke verzekeraar heeft wel een eigen definitie van een oldtimer. Bij Diks Verzekeringen spreken ze bijvoorbeeld van een oldtimer wanneer de auto minstens 25 jaar oud is, terwijl men bij ANWB een veel hogere leeftijd oplegt. Daar moet een personenauto van 1987 of ouder zijn. Enkel voor motoren geldt er een minimale leeftijd van 20 jaar.

Daarnaast hanteren verzekeraars vaak een aantal andere acceptatievoorwaarden. Zo moet de oldtimer volgens verzekeraars hobbymatig worden gebruikt en moet het een tweede auto zijn. Vaak mag er maar een maximaal aantal kilometers met de oldtimer worden gereden. Dit varieert van 5.000 tot 7.500 kilometers. Bij een aantal verzekeraars wordt er wel een duurdere semi-oldtimerverzekering aangeboden waarbij er meer kilometers mogen worden gereden.

Sommige verzekeraars hanteren bovendien nog striktere voorwaarden en accepteren enkel auto's met een bepaald maximumgewicht, eisen dat de verzekerde een FEHAC-lid is of dat de auto van bepaalde merken moet zijn.

Er zijn grote verschillen tussen verzekeraars. Ga daarom in de eerste plaats na bij welke verzekeraars het überhaupt mogelijk is om de auto te verzekeren. Indien geen enkele verzekeraar de auto wil verzekeren, kan een youngtimerverzekering eventueel een oplossing zijn.

Type oldtimerverzekering

Net zoals bij een klassieke autoverzekering komt een oldtimerverzekering met drie soorten dekkingen, namelijk de WA-verzekering, de beperkt casco en de allriskverzekering. De WA-verzekering is steeds minimaal verplicht. Bovendien is het ook hier mogelijk om aanvullende verzekeringen af te sluiten, bijvoorbeeld voor pechhulp. Bij de meeste verzekeraars geldt de dekking permanent, maar er zijn ook verzekeraars die enkel ‘s zomers dekking bieden. Dat is bijvoorbeeld interessant voor wie enkel dan aan shows deelneemt.

WA-verzekeringWA + Beperkt cascoWA + volledig casco
Schade die aan anderen wordt toegebrachtSchade die aan anderen wordt toegebrachtSchade die aan anderen wordt toegebracht
 Sommige vormen van schade aan de oldtimer (bv. brand, diefstal en inbraak)Vrijwel alle vormen van schade aan de oldtimer, ook bij een ongeval met eigen schuld


Let wel op want bij sommige verzekeraars is het voor een aantal voertuigen niet mogelijk om een beperkt casco of een volledig casco af te sluiten. Bij Univé is dat bijvoorbeeld het geval voor oldtimerbromfietsen of oldtimertractoren.

Verzekerd bedrag

Bij alle verzekeraars is de oldtimer verzekerd op basis van de taxatiewaarde in plaats van op basis van de nieuwwaarde of de dagwaarde. Dat is ook belangrijk omdat de werkelijke waarde van een oldtimer soms hoger is dan de nieuwwaarde, bijvoorbeeld omdat het een uniek verzamelstuk is. Sommige verzekeraars leggen hierbij wel extra verplichtingen op. Zo kan het bijvoorbeeld verplicht zijn om de oldtimer elke drie jaar te laten taxeren.

Schadesturing

Sommige verzekeraars werken ook voor de oldtimerverzekering met schadesturing. De verzekerde is dan verplicht om de schade bij een hersteller uit hun netwerk te laten herstellen. Omdat een oldtimer een echt pronkstuk is dat verzekerden niet zomaar aan de eerste de beste garagist willen overlaten, raden wij een oldtimerverzekering met schadesturing af.

Premie van de oldtimerverzekering

De premie is natuurlijk geen onbelangrijke factor bij het vergelijken van oldtimerverzekeringen. Bij de meeste verzekeraars is de premie gebaseerd op de taxatiewaarde van de oldtimer en de leeftijd van de oldtimer, terwijl zaken zoals het aantal schadevrije jaren geen rol spelen. Bij sommige verzekeraars is er zelfs een vaste premie van toepassing.

Veelgestelde vragen over de oltimerverzekeringen

  • Wat bedoelen verzekeraars met hobbygebruik?

De exacte definitie verschilt van verzekeraar tot verzekeraar. Over het algemeen gaat het erom dat de oldtimer bij het gebruik centraal moet staan en niet de verplaatsing. Voorbeelden daarvan zijn ritjes naar oldtimerbijeenkomsten, een rustige rit in het dorp of een ritje naar de garage om er aan de auto te sleutelen.

  • Is een no-claimkorting mogelijk voor de oldtimerverzekering?

Neen. Bij een schadegeval wordt de premie niet verhoogd, waardoor een no-claimkorting geen nut heeft. Dit wil echter niet zeggen dat verzekeringsnemers zoveel schade mogen hebben als ze willen. Bij de meeste verzekeraars is er bijvoorbeeld nog steeds sprake van een eigen risico. Bovendien kan de verzekeraar de oldtimerverzekering opzeggen als er te veel schadegevallen zijn.

  • Mag ik mijn oldtimer verhuren?

Bij de meeste verzekeraars is het niet toegestaan om de oldtimer te verhuren. Bij Univé kan het wel, maar moet het wel vooraf worden meegedeeld aan de verzekeraar. Bovendien mag het er enkel sporadisch en moet de verzekerde ook de chauffeur zijn. Bij Rabobank is het toegestaan om 15 keer per jaar mensen tegen betaling rond te rijden voor een begrafenis, jubileum of bruiloft.

  • Zijn er preventie-eisen ten aanzien van mijn oldtimer?

Bij sommige verzekeraars is dat wel het geval. Soms is dat enkel zo indien het verzekerd bedrag een bepaalde grenswaarde overschrijdt. Er moet dan bijvoorbeeld een versnellingsbakslot worden geplaatst.

  • Wat is mijn eigen risico bij schade?

Ook hier hanteren verzekeraars verschillende bedragen. Bij ANWB gaat het bijvoorbeeld om een eigen risico van 135 euro, terwijl het bij Univé en Reaal om respectievelijk 100 euro en 150 euro gaat. Bij de meeste verzekeraars kan het eigen risico vrijwillig verhoogd (lagere premie) of verlaagd worden (hogere premie).