Ben jij een echte motormuis? Toer je graag bij mooi weer? Vind jij het ook zo fijn om niet constant in de file te staan, maar je vrijheid tegemoet te gaan? Dan is motorrijden echt iets voor jou. Maar bij het rijden hoort ook het afsluiten van een verzekering. Waarom dat noodzakelijk is, lees je op WA.nl.

Waarom een motorverzekering afsluiten?

Een motorverzekering is verplicht voor iedereen die in het bezit is van een motor. Dat is zo, omdat iedereen zich dan kan verzekeren tegen blik- of letselschade aan anderen. We noemen dit ook wel ‘Wettelijke Aansprakelijkheid’, precies de reden waarom je dit op WA.nl leest.

In de afgelopen jaren is het aantal motorrijders in Nederland sterk gestegen. Logisch, want met de motor omzeil je files, heb je vrijheid en rij je met plezier. Maar al die extra motoren op de weg betekenen ook meer ongevallen en meer schade. Daarom is een motorverzekering noodzakelijk.

De dekkingen

Verzekeraars hebben verschillende dekkingen. In Nederland zijn er voor motoren 3 soorten dekkingen: een WA-verzekering, een WA+ beperkt cascoverzekering en een WA+ volledig cascoverzekering.

WA-verzekering

Een gewone WA-verzekering dekt de financiële gevolgen van aansprakelijkheid als je schade aan anderen veroorzaakt met jouw motor. Dat is goed om te houden: je bent alleen verzekerd voor schade aan anderen. Bij een schadeclaim betaalt de verzekeraar de kosten.

Een andere verkeersdeelnemer kan bijvoorbeeld materiële schade hebben. Daaronder verstaan we blikschade of kapotte spullen. Meestal is dit niet heel ingewikkeld om af te handelen.

Iets lastiger is letselschade. Onder letselschade verstaan we schade aan mensen. Bijvoorbeeld lichamelijke schade. Vooral bij letselschade is het extra belangrijk dat  de schade zorgvuldig wordt afgehandeld. De verzekeraar kan de schade pas goed beoordelen als het slachtoffer (vrijwel) volledig is genezen. Daardoor kan het erg lang duren voordat de schade in behandeling wordt genomen en wordt vergoed.

Dit zijn de enige twee soorten schade die bij een standaard WA-verzekering gedekt zijn. Voor een motor van meer dan 10 jaar oud voldoet de gewone WA-verzekering.

WA+ beperkt cascoverzekering

Een WA+ beperkt cascoverzekering verzekert je ook tegen schade aan je eigen motor. Bijvoorbeeld als deze gestolen wordt, getroffen wordt door brand of door storm. Bij diefstal is het wel belangrijk dat je je motor op slot hebt gezet, met een standaard slot en een minstens categorie 3 ART-goedgekeurd slot.

Je kunt een motor van tussen de 4 en de 10 jaar oud het best verzekeren middels een WA+ beperkt cascoverzekering.

Uiteraard ben je ook verzekerd voor schade aan anderen. Dus ook hier is letselschade en materiële schade gedekt.

WA+ volledig cascoverzekering

Wil je je tegen allerlei risico’s indekken? Bijvoorbeeld omdat je motor net nieuw is? Dan is een WA+ volledig cascoverzekering de juiste dekking. Je bent hiermee verzekerd tegen schade door diefstal, brand en storm, maar ook tegen schade door een botsing of een aanrijding.

Stel je voor dat je motor omslaat, of slipt. Ben je dan ook verzekerd? Met een volledig cascoverzekering wel. Je bent ook verzekerd voor wat verzekeraars noemen ‘enig ander van buiten komend onheil’. Daarbij kun je denken aan blikseminslag of brand.

Een motor van maximaal 4 jaar oud kun je het best WA+ volledig casco verzekeren.

Aanvullende verzekeringen

Je doet er goed aan niet alleen een WA-, WA+ beperkt casco- of WA+ volledig cascoverzekering af te sluiten, maar ook eens te kijken naar aanvullende verzekeringen.

Zo heb je met een rechtsbijstandsverzekering een dekking als je materiële of letselschade moet verhalen. Dat is vooral handig als je bij een aanrijding betrokken raakt.

Met een ongevallen opzittendenverzekering ben je ook gedekt tegen letsel aan jezelf of een passagier. Deze verzekering is handig om te hebben omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en de meeste Nederlanders de kosten van blijvende invaliditeit of een overlijden niet zelf kunnen dragen.

Pechhulp

Een pechhulpverzekering is ook een optie. Deze verzekering kun je afsluiten voor zowel ritten in het binnen- als buitenland. In Nederland krijg je bij sommige verzekeraars vervangend vervoer als dat nodig is. In het buitenland regelt de verzekeraar alles met de buitenlandse garage, krijg je vervangend vervoer en bij de meeste verzekeraars is de alarmcentrale 24/7 open.

Met een pechhulpverzekering draai je niet zelf op voor de soms torenhoge kosten van schade aan het voertuig. Bovendien ben je ervan verzekerd dat je altijd bij een garage terechtkunt en dat de schade wordt afgehandeld.

Als je de motor niet gebruikt

Zelfs als je de motor achter slot en grendel stilzet in de garage, is het nog verplicht een motorverzekering af te sluiten. Maar, je hoeft niet het hele jaar door te betalen voor een voertuig dat je niet gebruikt. De meeste motorrijders gaan lekker toeren bij mooi weer, dus in de winter wordt de motor vaak niet gebruikt. Daarom hebben veel verzekeraars een winterstopdekking. De dekking van je motorverzekering wordt dan opgeschort in de wintermaanden, maar dan mag je je motor ook echt niet gebruiken.

Ik rij zakelijk: kan ik me dan ook verzekeren?

Als je zakelijk motorrijdt, kun je je ook zakelijk verzekeren. Sterker nog: dat is van groot belang. Zelfs als je de motor vaker privé dan zakelijk gebruikt, is het afsluiten van een zakelijke verzekering een noodzakelijk.

Dat komt doordat een particuliere motorverzekering niet altijd dekking biedt tegen zakelijke ritten. Het is goed de polisvoorwaarden hierop te controleren. Zakelijk rijden betekent zakelijk verzekeren.

Welke verzekeraar moet ik kiezen?

Er zijn verschillende soorten verzekeraars, die allemaal een eigen dekking aanbieden. In grote lijnen zijn de risico’s die je afdekt hetzelfde, maar toch zijn er onderlinge verschillen. Zo heeft de ene verzekeraar veel meer uitzonderingen dan de andere. En weer een andere verzekeraar vergoedt andere bedragen. Daarom is het verstandig dat je niet alleen de prijs vergelijkt, maar ook de voorwaarden. Je doet er dus goed aan om de voorwaarden nauwkeurig te lezen.

Veelgestelde vragen omtrent motorverzekeringen

  • Moet het slot op mijn motor aan bijzondere eisen voldoen?

De meeste verzekeraars willen dat de motor een goed slot heeft. Een slot wordt gekeurd aan de hand van het ART-keurmerk. Motoren moeten minimaal een ART 4-keurmerk hebben. Sommige verzekeraars vereisen zelfs een ART 5-keurmerk.

Welk slot verplicht is, is onderdeel van de polisvoorwaarden. Deze eisen komen terug bij het afsluiten van een motorverzekering. Twijfel je? Dan kun je het best contact opnemen met de verzekeraar.

  • Welke regels gelden er voor oldtimers?

Verzekeraars spreken van een ‘oldtimer’ als het tenminste 40 jaar geleden is dat deze voor het eerst in gebruik genomen is. De datum van de eerste toelasting op het kentekenbewijs moet tenminste 40 jaar geleden zijn.

  • Zit een opzittendenverzekering bij de motorverzekering in?

Een opzittendenverzekering is een aanvullende verzekering. Deze geldt dus niet standaard bij een motorverzekering. Deze verzekering verzekert jou en degene die met je meerijdt op de motor. Zowel schade aan eigendommen als letselschade wordt vergoed.

Goed om te weten: bij letselschade wordt alles dat niet binnen de basiszorgverzekering valt vergoed. Denk bijvoorbeeld aan extra fysiotherapie.

  • Wat is een groene kaart?

De groene kaart is het bewijs dat het voertuig verzekerd is. Deze kaart wordt meestal uitgegeven in de vorm van een document of een pasje. Alle belangrijke gegevens van het voertuig staat erop. Het is in de meeste landen niet verplicht om deze bij je te hebben, maar het voertuig moet wel verzekerd zijn.

De groene kaart wordt verstuurd na het accepteren van de verzekering. Groene kaart kwijtgeraakt? Dan kun je vaak een nieuwe aanvragen bij de verzekeraar.

  • Ik lees in de voorwaarden iets over de aanschafgarantie. Wat is dat?

De aanschafgarantie wordt bij twee soorten verzekeringen aangeboden: autoverzekeringen en motorverzekeringen. Als het voertuig total loss of gestolen wordt, krijg je de aanschafwaarde terug.

De aanschafwaarde is het bedrag dat je hebt uitgegeven aan de motor toen je deze kocht. De vergoeding geldt alleen voor motoren tussen de 1 en de 5 jaar. De minimale dekking moet een WA+ beperkt cascoverzekering of een WA+ volledig cascoverzekering zijn.