EN

Besparen op de oldtimerverzekering

De prijs van een oldtimerverzekering wordt niet bepaald volgens het bonus-malussysteem dat voor andere autoverzekeringen wel wordt toegepast. Schadevrije jaren leveren dus geen premievoordeel op. Er zijn wel een aantal andere manieren om te besparen op de oldtimerverzekering.

Kiezen voor een beperkte dekking

Net zoals bij andere autoverzekeringen heeft de verzekeringsnemer de keuze tussen de WA-verzekering, de beperkt cascodekking of de allriskdekking. Die eerste is natuurlijk de goedkoopste en de laatste de duurste. Hierin moet de verzekeringsnemer eigenlijk zelf een keuze maken: wil hij de kosten van eigen schade riskeren of niet?

WA-verzekeringBeperkt cascoAllriskverzekering
Schade veroorzaakt aan derden door een fout van de verzekerde VerzekerdVerzekerdVerzekerd
Diefstal of inbraak VerzekerdVerzekerd
Stormschade VerzekerdVerzekerd
BrandschadeVerzekerdVerzekerd
Schade aan de verzekerde oldtimer door een fout van de verzekerde Verzekerd
VandalismeVerzekerd

Korting bij beperkt gebruik

Sommige oldtimerverzekeraars bieden een korting aan wanneer de oldtimer weinig wordt gebruikt. Meestal moet de wagen dan wel minder dan 5.000 kilometer per jaar op de teller hebben staan. Wie van plan is om de oldtimer weinig te gebruiken, doet er dan ook goed aan om te kiezen voor een verzekeraar die zo'n korting toekent.

Een alternatief is het kiezen voor een zomertarief. Bij deze dekking is het dan ook enkel mogelijk om gedurende de zomermaanden, wanneer de meeste tentoonstellingen plaatsvinden en de wegomstandigheden beter geschikt zijn, met de oldtimer te rijden. De andere maanden van het jaar moet de wagen in de garage blijven, maar de premie is natuurlijk ook gewoon flink lager.

Eigen risico verhogen

Bij de meeste verzekeraars is het een optie om het eigen risico vrijwillig te verhogen. In dat geval wordt er natuurlijk een korting toegepast op de verzekeringspremie. Meestal is het eigen risico tot maximaal 500 euro te verhogen. Bij een schadegeval moet de verzekerde dan natuurlijk wel meer schade zelf vergoeden. Net zoals bij de dekkingskeuze geldt dat iedereen zelf moet nagaan wat hij zelf financieel wil of kan ophoesten.

Commerciële kortingen gebruiken

Een aantal verzekeraars bieden ook commerciële kortingen aan, bijvoorbeeld omwille van de loyaliteit van een klant of omdat er verschillende verzekeringen worden afgenomen. Ook kortingen voor het instantaan betalen van de jaarpremie behoren tot de mogelijkheden. Soms kunnen zo' n kortingen interessant zijn, maar andere keren is een andere verzekeraar alsnog voordeliger. Maak daarom altijd een complete vergelijking en vertrouw niet alleen op dergelijke kortingen.

Voorwaarden van verzekeraars doornemen

Sommige verzekeraars leggen strenge voorwaarden op die in extra kosten resulteren. Denk bijvoorbeeld aan een verplicht diefstalbeveiligingssysteem. Ga ook na of er geen hoger eigen risico is wanneer de oldtimer naar een garagist naar keuze gaat. Het staat de verzekerde natuurlijk vrij om te kiezen voor een verzekeraar die minder dure eisen stelt. Controleer ook even of het toegestaan is om betaalde autoritjes uit te voeren, bijvoorbeeld voor een huwelijksfeest in het dorp. Hierdoor kan de verzekerde een leuk centje bijverdienen, maar vaak staan de polisvoorwaarden het niet of slechts gedeeltelijk toe. Soms moet het gewoon vooraf even aan de verzekeraar worden doorgegeven.

Lid worden van een oldtimervereniging

Voor leden van oldtimerverenigingen die aangesloten zijn bij de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) zijn er volgens de Consumentenbond kortingen die tot 10% kunnen oplopen. Het lidmaatschap bij een FEHAC-merkenclub is natuurlijk niet gratis, maar bij veel clubs is het anderzijds ook niet duurder dan enkele tientjes.

In de praktijk zijn er weinig verzekeraars die deze kortingen nog aanbieden. A.s.r. doet het bijvoorbeeld wel en kent een korting van 5% toe aan mensen die lid zijn van een FEHAC-merkenclub. Meestal is het echter niet zo dat het winstgevend is om lid te worden van een oldtimervereniging louter omwille van de korting. Natuurlijk biedt zo’n lidmaatschap wel andere voordelen en blijft het te overwegen. Op de website van de FEHAC is een lijst te vinden met alle oldtimerverenigingen. Vaak is het mogelijk om zich online aan te sluiten.

Oldtimerverzekeringen vergelijken

Ten slotte zijn er wel degelijk prijsverschillen tussen verzekeraars en kan het zeker de moeite lonen om oldtimerverzekeringen te vergelijken. Bij de meeste oldtimerverzekeraars is het wel verplicht om ook een andere auto voor dagelijks gebruik bij hen te verzekeren. Daarom moeten er altijd twee vergelijkingen worden gemaakt. Het is inderdaad ietwat omslachtig, maar op onze pagina over autoverzekeringen vergelijken is alvast alle noodzakelijke informatie opgenomen.

Meer informatie over het vergelijken van oldtimerverzekeringen

Veelgestelde vragen over oldtimerverzekeringen

Het is altijd goed om te weten of en hoe het mogelijk is om te besparen op de oldtimerverzekering. Voldoende kritisch zijn en vragen stellen, is daarbij enorm belangrijk. Het is meteen een van de redenen waarom wij hieronder een aantal veelgestelde vragen over de oldtimerverzekering beantwoorden.

Waarvan is de premie van de oldtimerverzekering afhankelijk?

Enerzijds is de premie van de oldtimerverzekering afhankelijk van een aantal factoren waar de verzekeringsnemer geen invloed op heeft, zoals het bouwjaar van de oldtimer, de waarde van de oldtimer, de leeftijd van de bestuurder (jonge en oude bestuurders betalen meer) en natuurlijk de gehanteerde prijsberekeningsmethode. Daarnaast is de premie van de oldtimerverzekering afhankelijk van een aantal factoren die de verzekeringsnemer wel kan beïnvloeden, zoals het aantal gereden kilometers per jaar, het al dan niet gebruiken van de oldtimer buiten de zomerperiode en het type gebruik van de oldtimer (woon-werverkeer, dagelijks verkeer enzovoort).

In de polisvoorwaarden staat een stallingsclausule. Wat is dat?

Een stallingsclausule verplicht de verzekeringsnemer om de oldtimer ‘s nachts in een afgesloten ruimte te stallen. Verzekeraars keren dan geen schadevergoeding uit als blijkt dat de auto niet correct werd gestald. Hierdoor beperken ze het risico en kunnen ze ook de premie vaak beperken, maar dat wil nog niet zeggen dat het om de goedkoopste oldtimerverzekering gaat.

Waarvoor mag ik de oldtimer gebruiken?

Dat verschilt van verzekeraar tot verzekeraar. Bij vrijwel alle verzekeraars zijn er beperkingen. Het kan daarbij gaan om een maximaal aantal gereden kilometers per jaar, maar het is ook mogelijk dat bijvoorbeeld woon-werkverkeer expliciet is uitgesloten. Meestal is het wel toegestaan om deel te nemen aan toerriten, op voorwaarde dat het niet gaat om een wedstrijd. Het toont aan dat er bij het vergelijken van oldtimerverzekeringen niet alleen moet gekeken worden naar de prijs, maar dat ook andere voorwaarden een rol spelen.

Heb ik bij elke verzekeraar een taxatierapport nodig?

Een taxatierapport is vrijwel altijd verplicht. Meestal mag het taxatierapport op het moment van het aanvragen niet ouder zijn dan één jaar. De enige uitzondering is wanneer er enkel voor een WA-verzekering wordt gekozen. De verzekeraar verzekert dan enkel de aansprakelijkheid en niet de oldtimer, waardoor de waarde van de oldtimer niet uitmaakt.

Kan ik mijn oldtimer als eerste auto verzekeren?

Ja, maar dat gaat vrijwel nooit met de oldtimerverzekering. Wie een oldtimerverzekering wil afsluiten, is verplicht om eerst een andere auto te hebben die hij via de reguliere autoverzekering verzekert. De oldtimerverzekering is er enkel voor recreatief gebruik en de verzekeraar neemt aan dat wie geen andere auto heeft, de oldtimer sowieso niet louter recreatief gebruikt. Wij kennen geen verzekeraar die hiervan afwijkt: ze verwijzen steeds door naar de reguliere en duurdere autoverzekering, waarbij onder andere het aantal schadevrije jaren een rol spelen.