Als je een mooie oude auto onderhoudt, wil je uiteraard dat deze goed verzekerd is. Schade zou zonde zijn. Een gewone autoverzekering kan dan een te dure keuze zijn. Daarom hebben autoverzekeraars een speciale dekking voor oldtimers bedacht: de oldtimerverzekering.

Wat is een oldtimer?

Het is handig als we precies weten wat een oldtimer is. Helaas is er geen eenduidige definitie. Over het algemeen spreken we van een oldtimer bij klassieke auto’s van 25 jaar en ouder. De Belastingdienst hanteert ook een minimale ouderdom van 25 jaar. Sommige verzekeraars gaan uit van een ouderdom van tenminste 15 jaar.

Voor oldtimers gelden andere regels dan voor youngtimers en andere auto’s. Zo gelden er voor oldtimers soms gunstige belastingtarieven. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de auto en de brandstof waarop deze rijdt. De regels omtrent oldtimers zijn strenger geworden.

De premie van een oldtimerverzekering

De premie van een oldtimerverzekering ziet er anders uit dan de premie van een gewone autoverzekering. Zo kijkt de verzekeraar bij een oldtimerverzekering vaak niet naar de leeftijd van de bestuurder. Ook worden er geen schadevrije jaren opgebouwd en werkt de verzekeraar niet met het bonus-malussysteem.

Ben je lid van een oldtimervereniging? Dan kun je misschien korting krijgen op de premie. Als je bijvoorbeeld lid bent van de FEHAC, kun je korting krijgen op de premie. Hiervoor geldt wel dat je een oldtimer moet bezitten van een van de aangesloten automerken.

Voorwaarden

Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een normale verzekering. Daarentegen gelden er wel een aantal beperkte voorwaarden. Dat komt doordat er bijvoorbeeld minder kilometers mogen worden gemaakt met een oldtimer. De auto wordt bovendien voorzichtig behandeld. Daardoor is de kans op schade kleiner. Een aantal beperkende voorwaarden zijn:

  • De auto mag worden gebruikt voor dagelijks gebruik, maar niet voor woon-werkverkeer;
  • Er kan een minimum- of maximumleeftijd van de verzekerde gelden;
  • Er geldt een beperkt aantal kilometers per jaar. Bijvoorbeeld maximaal 5000 of 7500 kilometer;
  • De auto moet een minimale taxatiewaarde hebben;
  • De auto moet verplicht een diefstalbeveiligingssysteem hebben, die is goedgekeurd door de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging, als de auto meer dan 25.000 euro waard is;
  • De verzekerde mag de oldtimer niet gebruiken voor races, snelheidsritjes of verhuur. Hobbymatig meedoen aan een puzzelrit of toertocht is wel toegestaan.

Wil je wel graag dagelijks in je oldtimer rondrijden? Dan heb je een zogenaamde semi-klassieker of semi-oldtimerverzekering nodig. Deze verzekeringen hebben een hogere premie dan een gewone oldtimerverzekering.

Heb ik een youngtimer of een oldtimer?

Als je niet zeker weet of je auto een youngtimer of al een oldtimer is, is het verstandig dit na te gaan bij de verzekeraar. Controleer dit bij verschillende verzekeraars. Misschien is het mogelijk een oldtimerverzekering af te sluiten. De maandelijkse premie van een oldtimerverzekering is veel lager dan van een youngtimerverzekering. Daarnaast hebben oldtimers nog andere voordelen, zoals voordelen rondom de wegenbelasting en andere zaken.

De taxatiewaarde van een youngtimer

Het voordeel van een youngtimerverzekering is dat de verzekeraar weet dat het om een bijzondere auto gaat. Daar wordt dan ook in de waardebepaling rekening mee gehouden. Normaal gesproken vergoedt de autoverzekeraar bij total loss alleen de dagwaarde van de auto. Bij een youngtimerverzekering krijgt de verzekerde de taxatiewaarde vergoed, mits de auto op basis hiervan is verzekerd. Of dat in jouw geval zo is, lees je op het polisblad. Ook moet de verzekeraar het taxatierapport accepteren.

Nog weinig verzekeraar bieden een speciale youngtimerverzekering aan. Vaak is het wel mogelijk om de auto te verzekeren tegen taxatiewaarde. Het is verstandig hiervoor contact op te nemen met de verzekeraar van keuze. De voorwaarde is wel dat er een taxatierapport overlegd wordt, dat is opgesteld door een erkende taxateur.

Dekkingen oldtimerverzekering

Eigenaren van oldtimers zijn verplicht in ieder geval een WA-verzekering af te sluiten. Wie de kosten van geen enkele schade wil riskeren, kan het best kiezen voor een allriskdekking. Daarnaast zijn er nog een aantal andere dekkingen, die in het algemeen voor autoverzekeringen gelden:

WA-verzekering

De WA-verzekering is de minimale dekking voor iedere auto. Deze verzekering is wettelijk verplicht voor iedere autobezitter. Het biedt dekking tegen aansprakelijkheid van schade aan de tegenpartij. Eigen schade valt dus niet onder de dekking.

WA beperkt casco verzekeren

Met de WA beperkt cascoverzekering kun je de auto tegen aansprakelijkheid van schade aan de tegenpartij verzekeren, met als toevoeging dat ook schade door brand, ruitbreuk en schade door een aanrijding met loslopende dieren worden vergoed.

WA+ volledig casco verzekeren (allriskverzekering)

De meest uitgebreide verzekering is de WA+ volledig cascoverzekering (of allrisk verzekering). Deze dekt de risico’s af van de volgende schadeoorzaken:

  • Schade aan derden of een tweezijdig ongeval;
  • Brand, explosies en blikseminslag;
  • Diefstal;
  • Een sterretje in de voorruit;
  • Botsingen met dieren;
  • Storm en ander natuurgeweld;
  • Aanrijdingen, slippen en ter water raken;
  • Ander van buitenkomend onheil.

Dit is de meest uitgebreide verzekering, die een hoop risico’s dekt. Vaak wordt deze dekking gekozen bij nieuwere auto’s.

Veelgestelde vragen omtrent oldtimerverzekeringen

Mag ik mijn auto dagelijks gebruiken?

Met een oldtimerverzekering is het vaak gedoogd de auto ook dagelijks te gebruiken. Echter, woon-werkverkeer is niet toegestaan. De auto moet namelijk hobbymatig gehouden worden. Af en toe toeren is dus geen enkel probleem. Voor dagelijks gebruik verzekeren kan wel, maar aan de hand van een semi-klassieker of een semi-oldtimerverzekering.

Wanneer is een auto een oldtimer?

Er is geen vaste regel voor wanneer een auto een oldtimer is. Meestal gaat het om auto’s tussen de 10 en de 30 jaar. De Belastingdienst hanteert een minimum van tenminste 25 jaar. Daarnaast is een lidmaatschap van de FEHAC noodzakelijk. Het kan ook zijn dat je auto van een bepaald merk moet zijn.

Geldt er een aparte wegenbelasting voor oldtimers?

Ja, voor oldtimers geldt een aparte wegenbelastingregeling. Bijvoorbeeld als deze tenminste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De datum 1e toelating op het kentekenbewijs is dan tenminste 40 jaar geleden.

Bouw je bij een oldtimerverzekering ook schadevrije jaren op?

Nee, bij een oldtimerverzekering bouw je geen schadevrije jaren op. Ook klim je niet op de bonus-malusladder. Omdat de auto alleen hobbymatig mag worden gebruikt, bouwen verzekerden bij sommige verzekeraars geen extra schadevrije jaren op. Het is goed hier op te letten bij het afsluiten van de verzekering. Vraag de verzekeraar daarom bij het afsluiten van de oldtimerverzekering wat de gevolgen zijn voor de schadevrije jaren.

Kun je altijd een oldtimerverzekering afsluiten?

Niet alle oude auto’s zijn oldtimers. Er zijn strikte voorwaarden. Je leest deze na in de polis van de verzekering. Het is een verstandig idee hiernaar te informeren alvorens de verzekering af te sluiten. Iedere verzekeraar mag namelijk ook nog aanvullende eisen stellen.