Als je een mooie oude auto onderhoudt, wil je uiteraard dat deze goed verzekerd is. Schade zou zonde zijn. Een gewone autoverzekering kan dan een te dure keuze zijn. Daarom hebben autoverzekeraars een speciale dekking voor oldtimers bedacht: de oldtimerverzekering.

Wat is een oldtimer?

Het is handig als we precies weten wat een oldtimer is. Helaas is er geen eenduidige definitie. Over het algemeen spreken we van een oldtimer bij klassieke auto’s van 25 jaar en ouder. De Belastingdienst hanteert ook een minimale ouderdom van 25 jaar. Sommige verzekeraars gaan uit van een ouderdom van tenminste 15 jaar.

Voor oldtimers gelden andere regels dan voor youngtimers en andere auto’s. Zo gelden er voor oldtimers soms gunstige belastingtarieven. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de auto en de brandstof waarop deze rijdt. De regels omtrent oldtimers zijn strenger geworden.

De premie van een oldtimerverzekering

De premie van een oldtimerverzekering ziet er anders uit dan de premie van een gewone autoverzekering. Zo kijkt de verzekeraar bij een oldtimerverzekering vaak niet naar de leeftijd van de bestuurder. Ook worden er geen schadevrije jaren opgebouwd en werkt de verzekeraar niet met het bonus-malussysteem.

Ben je lid van een oldtimervereniging? Dan kun je misschien korting krijgen op de premie. Als je bijvoorbeeld lid bent van de FEHAC, kun je korting krijgen op de premie. Hiervoor geldt wel dat je een oldtimer moet bezitten van een van de aangesloten automerken.

Voorwaarden

Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een normale verzekering. Daarentegen gelden er wel een aantal beperkte voorwaarden. Dat komt doordat er bijvoorbeeld minder kilometers mogen worden gemaakt met een oldtimer. De auto wordt bovendien voorzichtig behandeld. Daardoor is de kans op schade kleiner. Een aantal beperkende voorwaarden zijn:

  • De auto mag worden gebruikt voor dagelijks gebruik, maar niet voor woon-werkverkeer;
  • Er kan een minimum- of maximumleeftijd van de verzekerde gelden;
  • Er geldt een beperkt aantal kilometers per jaar. Bijvoorbeeld maximaal 5000 of 7500 kilometer;
  • De auto moet een minimale taxatiewaarde hebben;
  • De auto moet verplicht een diefstalbeveiligingssysteem hebben, die is goedgekeurd door de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging, als de auto meer dan 25.000 euro waard is;
  • De verzekerde mag de oldtimer niet gebruiken voor races, snelheidsritjes of verhuur. Hobbymatig meedoen aan een puzzelrit of toertocht is wel toegestaan.

Wil je wel graag dagelijks in je oldtimer rondrijden? Dan heb je een zogenaamde semi-klassieker of semi-oldtimerverzekering nodig. Deze verzekeringen hebben een hogere premie dan een gewone oldtimerverzekering.

Houd er rekening mee dat de exacte acceptatievoorwaarden bij iedere verzekeraar anders zijn. Hierdoor is de keuze voor een verzekeraar soms beperkt, zeker als een auto nog geen 25 jaar oud is. Wij raden aan om bij verschillende verzekeraars te informeren.

Overzicht van verzekeraars die de oldtimerverzekering aanbieden  →

Heb ik een youngtimer of een oldtimer?

Als je niet zeker weet of je auto een youngtimer of al een oldtimer is, is het verstandig dit na te gaan bij de verzekeraar. Controleer dit bij verschillende verzekeraars. Misschien is het mogelijk een oldtimerverzekering af te sluiten. De maandelijkse premie van een oldtimerverzekering is veel lager dan van een youngtimerverzekering. Daarnaast hebben oldtimers nog andere voordelen, zoals voordelen rondom de wegenbelasting en andere zaken.

De taxatiewaarde van een youngtimer

Het voordeel van een youngtimerverzekering is dat de verzekeraar weet dat het om een bijzondere auto gaat. Daar wordt dan ook in de waardebepaling rekening mee gehouden. Normaal gesproken vergoedt de autoverzekeraar bij total loss alleen de dagwaarde van de auto. Bij een youngtimerverzekering krijgt de verzekerde de taxatiewaarde vergoed, mits de auto op basis hiervan is verzekerd. Of dat in jouw geval zo is, lees je op het polisblad. Ook moet de verzekeraar het taxatierapport accepteren.

Nog weinig verzekeraar bieden een speciale youngtimerverzekering aan. Vaak is het wel mogelijk om de auto te verzekeren tegen taxatiewaarde. Het is verstandig hiervoor contact op te nemen met de verzekeraar. De voorwaarde is wel dat er een taxatierapport overlegd wordt, dat is opgesteld door een erkende taxateur.

De kostprijs van een oldtimerverzekering

De kostprijs van een oldtimerverzekering is afhankelijk van een aantal zaken, zoals het type oldtimerverzekering, het gekozen eigen risico en de leeftijd van de bestuurder. Bovendien zijn er soms een aantal aanvullende kosten omdat de verzekeraar verplichtingen oplegt. We hebben onderzocht welke zaken de kostprijs van de oldtimerverzekering beïnvloeden.

Meer informatie over de kostprijs van een oldtimerverzekering  →

Besparen op de oldtimerverzekering

Wie weet hoe verzekeraars de premie van een oldtimerverzekering berekenen, weet ook hoe hij op die premie kan besparen. Enerzijds zijn er nog een aantal handigheden en commerciële kortingen die toch een besparing van meer dan 10% op kunnen leveren. Anderzijds zijn er ook enkele aandachtspunten, want sommige verzekeraars verplichten nog steeds om ook de gewone autoverzekering bij hen onder te brengen. Hierdoor is het totaalpakket niet altijd de goedkopere keuze.

Meer informatie over besparen op de oldtimerverzekering  →

Dekkingen oldtimerverzekering

Eigenaren van oldtimers zijn verplicht in ieder geval een WA-verzekering af te sluiten. Wie de kosten van geen enkele schade wil riskeren, kan het best kiezen voor een allriskdekking. Daarnaast zijn er nog een aantal andere dekkingen, die in het algemeen voor autoverzekeringen gelden.

Bij het vergelijken van oldtimerverzekeringen is het in ieder geval belangrijk om niet alleen met onderstaand onderscheid rekening te houden. Ook binnen deze driedeling kunnen de dekkingen soms sterk verschillen en zijn er vaak uitsluitingen.

Meer informatie over het correct vergelijken van oldtimerverzekeringen  →

WA-verzekering

De WA-verzekering is de minimale dekking voor iedere auto. Deze verzekering is wettelijk verplicht voor iedere autobezitter. Het biedt dekking tegen aansprakelijkheid van schade aan de tegenpartij. Eigen schade valt dus niet onder de dekking.

WA beperkt casco verzekeren

Met de WA beperkt cascoverzekering kun je de auto tegen aansprakelijkheid van schade aan de tegenpartij verzekeren, met als toevoeging dat ook schade door brand, ruitbreuk en schade door een aanrijding met loslopende dieren worden vergoed.

WA+ volledig casco verzekeren (allriskverzekering)

De meest uitgebreide verzekering is de WA+ volledig cascoverzekering (of allrisk verzekering). Deze dekt de risico’s af van de volgende schadeoorzaken:

  • Schade aan derden of een tweezijdig ongeval;
  • Brand, explosies en blikseminslag;
  • Diefstal;
  • Een sterretje in de voorruit;
  • Botsingen met dieren;
  • Storm en ander natuurgeweld;
  • Aanrijdingen, slippen en ter water raken;
  • Ander van buitenkomend onheil.

Dit is de meest uitgebreide verzekering, die een hoop risico’s dekt. Vaak wordt deze dekking gekozen bij nieuwere auto’s.

Overstappen naar een andere oldtimerverzekeraar

Meestal is het na het eerste jaar vrij eenvoudig om over te stappen naar een andere oldtimerverzekeraar. Hierbij spelen bijvoorbeeld de schadevrije jaren geen rol. Wel is het aangeraden om goed na te gaan of de andere verzekeraar geen afwijkende acceptatievoorwaarden oplegt. Bovendien kan hij de verzekerde soms verplichten om ook de gewone autoverzekering bij hem onder te brengen. Dat is niet altijd interessanter.

Meer informatie over het overstappen van oldtimerverzekering  →

Veelgestelde vragen omtrent oldtimerverzekeringen

  • Mag ik mijn auto dagelijks gebruiken?

Met een oldtimerverzekering is het vaak gedoogd de auto ook dagelijks te gebruiken. Echter, woon-werkverkeer is niet toegestaan. De auto moet namelijk hobbymatig gehouden worden. Af en toe toeren is dus geen enkel probleem. Voor dagelijks gebruik verzekeren kan wel, maar aan de hand van een semi-klassieker of een semi-oldtimerverzekering.

  • Wanneer is een auto een oldtimer?

Er is geen vaste regel voor wanneer een auto een oldtimer is. Meestal gaat het om auto’s tussen de 10 en de 30 jaar. De Belastingdienst hanteert een minimum van tenminste 25 jaar. Daarnaast is een lidmaatschap van de FEHAC noodzakelijk. Het kan ook zijn dat je auto van een bepaald merk moet zijn.

  • Geldt er een aparte wegenbelasting voor oldtimers?

Ja, voor oldtimers geldt een aparte wegenbelastingregeling. Bijvoorbeeld als deze tenminste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De datum 1e toelating op het kentekenbewijs is dan tenminste 40 jaar geleden.

  • Bouw je bij een oldtimerverzekering ook schadevrije jaren op?

Nee, bij een oldtimerverzekering bouw je geen schadevrije jaren op. Ook klim je niet op de bonus-malusladder. Omdat de auto alleen hobbymatig mag worden gebruikt, bouwen verzekerden bij sommige verzekeraars geen extra schadevrije jaren op. Het is goed hier op te letten bij het afsluiten van de verzekering. Vraag de verzekeraar daarom bij het afsluiten van de oldtimerverzekering wat de gevolgen zijn voor de schadevrije jaren.

  • Kun je altijd een oldtimerverzekering afsluiten?

Niet alle oude auto’s zijn oldtimers. Er zijn strikte voorwaarden. Je leest deze na in de polis van de verzekering. Het is een verstandig idee hiernaar te informeren alvorens de verzekering af te sluiten. Iedere verzekeraar mag namelijk ook nog aanvullende eisen stellen.