Een autoverzekering kan soms vrij duur zijn, zeker voor jongeren of voor senioren. Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om te besparen op de autoverzekering. Het gaat soms om kleine besparingen maar samen schelen ze toch al snel een slok op de borrel. Hieronder zijn verschillende manieren om te besparen op de autoverzekering weergegeven.

Kleine schades zelf betalen

Soms is het beter om de schade niet te claimen en gewoon zelf te betalen. Bij het claimen van schade gaat per slot van rekening de no-claimkorting verloren en stijgt de premie van de autoverzekering. Voor de verzekeraar maakt het geclaimde bedrag niks uit en is de impact steeds identiek, waardoor een kleine schadeclaim gewoon niet interessant is. Wie een no-claimbeschermer heeft, hoeft zich hier minder zorgen om te maken. Weet wel dat zo'n no-claimkorting enkel geldt ten opzichte van de huidige verzekeraar en dat een nieuwe verzekeraar er geen rekening mee hoeft te houden.

Ga natuurlijk wel altijd na of een schadeclaim al dan niet gevolgen heeft voor de no-claimkorting want dat is niet altijd het geval. In onderstaande situaties zijn er bijvoorbeeld (vaak) geen gevolgen voor de premie:

  • De verzekerde heeft een no-claimbeschermer
  • Een schadegeval bij een oldtimerverzekering
  • De tegenpartij was aansprakelijk voor de schade
  • Stormschade
  • Hagelschade
  • Aanrijding met dieren
  • Ruitschade
  • Diefstal
  • Enzovoort

Let wel op, want zelfs zonder gevolgen voor de premie kan het claimen van schade consequenties hebben. Verzekeringsnemers die te vaak schade claimen, riskeren door de verzekeraar op straat te worden gezet. Ook de verzekeraar heeft per slot van rekening het recht om de verzekeringsovereenkomst op te zeggen. Wanneer een verzekeringsnemer financieel niet interessant is, zal hij zo'n opzegging zeker niet schuwen.

Eigen risico verhogen

Veel mensen kiezen voor een laag eigen risico omdat ze vrezen dat ze bij schadeclaims zelf te veel moeten ophoesten. Zo vaak krijgen Nederlanders echter geen schade en een laag eigen risico heeft natuurlijk ook een prijskaartje. Voor wie niet vaak schade maakt, is het interessanter om het eigen risico te verhogen en een lagere premie te betalen. Wanneer er weinig financiële ademruimte is om bij een schadegeval voor een hoog eigen risico op te draaien, is het natuurlijk wel beter om het eigen risico beperkt te houden.

Let op met aanvullende dekkingen

Vaak is het mogelijk om de autoverzekering met allerlei aanvullende dekkingen uit te breiden. Dat kan natuurlijk interessant zijn, maar heeft wel een prijskaartje. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de no-claimbeschermer. Zo'n no-claimbeschermer is bovendien enkel interessant voor wie niet van plan is om over te stappen naar een andere verzekeraar. Andere aanvullende dekkingen zoals de schadeverzekering inzittenden zijn natuurlijk niet voor iedereen interessant. Schenk ook aandacht aan de rechtsbijstandverzekering want mogelijk is het een en ander al verzekerd onder een andere losse rechtsbijstandverzekering. Door dergelijke aanvullende dekkingen te schrappen, is een mooie besparing zeker mogelijk.

Jaarbetalingen uitvoeren

Vaak kiezen verzekeringsnemers ervoor om de premie per maand te betalen. In feite is een jaarbetaling toch wel de regel, maar vrijwel alle verzekeraars staan ook maandbetalingen toe. Bij veel verzekeraars geldt er echter wel een toeslag die te voorkomen valt door voor jaarbetalingen te kiezen. Vroeger kon zo'n toeslag wel tot 6% oplopen, maar door de lage rente is het verschil veel kleiner geworden. Bij sommige verzekeraars worden er ook transactiekosten aangerekend die tot 3 euro per betaling kunnen oplopen. Wie dan jaarlijks betaalt, spaart al 33 euro transactiekosten uit. Door de premie per jaar te betalen, is er vaak toch een besparing van 1 tot 2% mogelijk. Sommige verzekeraars kennen echter geen kortingen toe. Dan is per maand betalen allicht interessanter.

Regelmatig vergelijken en aanpassen

Wat vandaag de beste autoverzekering is, hoeft dat morgen niet te zijn. Daarom is het aangeraden om de autoverzekering toch jaarlijks te vergelijken. Neem daarbij ook de dekkingen onder de loep want soms is een uitgebreide dekking niet langer nodig, bijvoorbeeld wanneer de auto een dagje ouder wordt en de dagwaarde sterk afneemt. Over het algemeen wordt de overstap van de allriskverzekering naar de WA + Beperkt Casco gemaakt wanneer de auto zes jaar oud is. Wanneer de auto tien jaar oud is, volgt de overstap naar de WA-dekking. Vergeet bovendien niet om wijzigingen aan de verzekeraar door te geven, bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhuizing.

Schadevrije jaren meenemen

Bij het overstappen van verzekeraar gaan de schadevrije jaren automatisch mee naar de nieuwe verzekeraar. Wanneer de verzekerde echter jarenlang met een geleasede auto heeft gereden, waarbij de maatschappij of de werkgever de verzekering heeft afgesloten, is dat niet het geval. Slechts een handvol leasemaatschappijen zijn aangesloten op Roy-data en geven de informatie automatisch door. Leg daarom de leaseverklaring aan de verzekeraar door. Op basis hiervan kan de verzekeraar alsnog het aantal schadevrije jaren bepalen.

Weet wel dat leasen niet altijd even gunstig is. Elke kleine kras of kleine schade, die de verzekerde anders niet zou claimen, heeft gevolgen voor het aantal schadevrije jaren op de leaseverklaring. Bovendien gaan opgebouwde schadevrije jaren bij veel verzekeraars al na drie jaar verloren waardoor er opnieuw moet worden begonnen. Voor wie veel schadevrije jaren heeft, is leasen in feite minder interessant.

Commerciële kortingen en de keuze voor 1 verzekeraar

Sommige verzekeraars bieden allerlei kortingen aan voor goede, trouwe of nieuwe klanten. Soms is het dan ook interessanter om verschillende verzekeringen bij één verzekeraar onder te brengen. Ook voor de tweede auto is dat al eens het geval. Zo zijn er veel verzekeraars waarbij de tweede auto verzekeren goedkoper is omdat de no-claimkorting dan meteen ook voor de tweede auto geldt. Niet alle verzekeraars bieden het aan, maar even informeren is belangrijk want het kan toch een mooi verschil uitmaken.

Besparen via bijzondere verzekeringsformules

Ten slotte zijn er nog talloze andere manieren om te besparen op de autoverzekering. Sommige verzekeraars bieden allerlei formules aan die toch in een flink lagere premie resulteren. Een voorbeeld hiervan is een kilometerverzekering waarbij de premie afhankelijk is van het aantal gereden kilometers. Meestal is zo'n kilometerverzekering vooral interessant voor wie minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Ook de oldtimer- of youngtimerverzekering is vaak interessant voor weinig kilometers rijdt, maar daaraan zijn dan weer strenge voorwaarden verbonden. Ten slotte zijn er de zogenaamde rijstijlverzekeringen waarbij voorzichtige chauffeurs tot 35% kunnen besparen. Daaraan zijn echter ook nadelen verbonden. Zo gaat een deeltje privacy verloren en is de begeleidende app niet feilloos. Wie bijvoorbeeld bruusk remt voor overstekend wild en daarmee in veilige omstandigheden een aanrijding kan voorkomen, ziet zoiets niet beloond maar net bestraft door dergelijke apps.

Veelgestelde vragen over de autoverzekering

  • Vanaf welk bedrag is schade claimen interessanter?

Dat valt niet te zeggen. Het is onder andere afhankelijk van het aantal schadevrije jaren en de exacte financiële gevolgen, maar natuurlijk ook van het eigen risico. De eenvoudigste manier om dit te achterhalen is door gewoon even met de verzekeraar te bellen. Hij kan eenvoudig nagaan wat de gevolgen van het claimen zijn en helpt bij het nemen van de juiste beslissing.

  • Klopt het dat een verhuizing een grote impact kan hebben op mijn premie?

Ja. De postcode heeft zeker een grote impact. Vroeger werd Nederland opgedeeld in grote risicozones, maar tegenwoordig hebben verzekeraars zoveel data dat ze zelfs per straat of per huisnummer de premie kunnen berekenen. Soms kan een verhuizing enkele tientjes per maand schelen wanneer men van de stad naar het platteland trekt.

  • Kan ik niet gewoon om een betere prijs vragen?

Vroeger werd dat nog gedaan en had verzekeraars tegen elkaar uitspelen soms nog effect, maar de markt is tegenwoordig zo concurrentieel dat verzekeraars hier nauwelijks nog op ingaan. Met de verzekeraar over de premie onderhandelen heeft eigenlijk zelden nog zin. Wel is het zo dat verzekeraars tussenpersonen een provisie betalen en dat hier eventueel wel over kan worden onderhandeld. Het is dan de tussenpersoon die water bij de wijn doet en niet de verzekeraar.

  • Wat is de tweedegezinsautoregeling?

Bij de tweedegezinsautoregeling wordt de no-claimkorting van de eerste auto ook op de tweede gezinsauto toegepast, maar heeft een schadegeval met de ene auto geen effect op de no-claimkorting van de andere auto. Soms gelden er wel extra voorwaarden en mag de tweede gezinsauto maar voor een maximaal aantal kilometers worden gebruikt. De auto van inwonende kinderen wordt bovendien vaak uitgesloten.

  • Naar welke provincie moet ik verhuizen om maximaal te besparen op de autoverzekering?

Enkel verhuizen om te besparen op de autoverzekering is natuurlijk niet het beste idee, maar over het algemeen is Friesland toch de goedkoopste provincie. Daarna volgen Drenthe, Groningen en Zeeland. Zuid-Holland, Limburg, Noord-Holland en Noord-Brabant zijn dan weer de duurste provincies om een auto te verzekeren. In Zuid-Holland ligt de verzekeringspremie gemiddeld tot 26% hoger dan in Zeeland.