De oldtimer is ongelofelijk populair. De laatste jaren is er een groei van 2% per jaar merkbaar. Vooral geïmporteerde oldtimers komen steeds vaker op de Nederlandse wegen terecht. Dat zorgt er natuurlijk voor dat steeds meer verzekeraars een oldtimerverzekering aanbieden. Vaak hanteren ze daarbij hun eigen specifieke voorwaarden, terwijl de prijzen toch wel sterk kunnen schommelen.

ANWB

De oldtimerverzekering van ANWB wordt met 5% ledenkorting aangeboden. Het biedt een uitstekende dekking aan prima voorwaarden, maar de keuze is wel beperkt tot een WA-verzekering of een WA + volledig cascoverzekering. Eventueel kan deze basisdekking worden uitgebreid met een schadeverzekering voor inzittenden of een verhaalrechtsbijstandverzekering. Houd er wel rekening mee dat een oldtimerverzekering bij ANWB enkel kan voor personenauto's die van 1987 of eerder zijn. Voor motoren volstaat een minimale leeftijd van 20 jaar. Het eigen risico bedraagt in beide gevallen 135 euro.

Univé

Bij Univé is er wat de oldtimerverzekering betreft wel de keuze tussen een WA-dekking, een Beperkt Casco-dekking en een Volledig Casco-dekking. Het standaard eigen risico bedraagt telkens 100 euro, maar afwijkingen zijn op aanvraag mogelijk. Daarnaast kan de oldtimerverzekering van extra dekkingen worden voorzien, zoals een dekking rechtshulp, een schadeverzekering voor inzittenden of een ongevallen-opzittendenverzekering voor de motor. Univé verzekert enkel oldtimers die minimaal 25 jaar oud zijn en biedt geen dekking bij dagelijks gebruik. Ten slotte biedt Univé ook voor de oldtimerverzekering een pakketkorting. Dat wil zeggen dat wanneer er minstens twee verzekeringen bij Univé worden afgesloten, zoals de autoverzekering voor dagelijks gebruik en de oldtimerverzekering, er standaard minstens 2% premiekorting wordt verkregen.

Unigarant

De oldtimerverzekering van Unigarant is best wel interessant voor wie minder dan 5.000 kilometer per jaar rijdt. Zij krijgen maar liefst 10% korting op de premie. Net zoals bij de oldtimerverzekering van ANWB is een Beperkt Casco-dekking niet mogelijk. Bovendien aanvaardt Unigarant enkel oldtimers die van 1987 of vroeger zijn en die minder dan 7.500 kilometer per jaar rijden. Aanvullend op de oldtimerverzekering is ook een inzittenden- of opzittendenverzekering mogelijk. De dekking is hierbij wel beperkt tot maximaal onderstaande bedragen.

Inzittenden- of opzittendenverzekering bij oldtimersMax. dekking bij motorMax. dekking bij auto
Standaard€ 50.000€ 200.000
Uitgebreide dekkingNiet mogelijk€ 400.000

TVM

Bij TVM is het mogelijk om een oldtimer van 20 jaar of ouder te verzekeren. Deze oldtimerverzekering dekt bovendien ook club- en toerriten en rally's waarbij er geen snelheidselement is. Voor schade tijdens rijlessen of verhuur biedt de oldtimerverzekering echter geen dekking. Een taxatierapport is daarenboven verplicht bij een volledige cascodekking (niet bij de beperkte casco). Deze oldtimerverzekering is door de FEHAC als een van de beste getest en wordt geroemd omwille van de uitstekende dekking tijdens restauraties.

Centraal Beheer

Bij Centraal Beheer worden oldtimers vanaf 25 jaar oud verzekerd. Het is echter belangrijk om te weten dat Centraal Beheer niet de taxatiewaarde verzekert, maar enkel de aanschafwaarde of de dagwaarde van de oldtimer. Hierdoor is de oldtimer mogelijk onvoldoende verzekerd. Verder is het wel een betaalbare oldtimerverzekering met een eigen risico naar keuze (0, 150 of 300 euro).

VvAA

VvAA is er natuurlijk in de eerste plaats voor zorgprofessionals. Ze bieden dan ook specifieke beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen aan voor onder andere paramedici, tandartsen, dierenartsen en GGZ-professionals. Daarnaast heeft VvAA talloze andere verzekeringen, waaronder een oldtimerverzekering.

De oldtimerverzekering is vrij uitgebreid en het is mogelijk om soepel aan het eigen risico te sleutelen. Dit eigen risico bedraagt standaard 130 euro. Het is eveneens mogelijk om enkel te kiezen voor een zomerdekking, waardoor er 25% premiekorting wordt toegepast. Als FEHAC-lid is er bovendien nog een aanvullende korting van 10% voorzien. Gratis pechhulpverlening in Nederland is hoe dan ook steeds in de prijs inbegrepen. Let wel op voor de uitsluitingen. Zo is schade tijdens vervoer tegen betaling standaard niet gedekt.

ZLM

De oldtimerverzekering biedt de keuze tussen een WA-verzekering of een allriskverzekering. Om een beroep te kunnen doen op deze oldtimerverzekering zijn er wel een aantal voorwaarden. Zo moet de auto voor recreatief gebruik dienen, minstens 20 jaar oud zijn, moet de verzekeringsnemer ouder zijn dan 24 jaar en mag er maximaal 7.500 kilometer per jaar worden gereden. De premie kan per maand of per jaar worden betaald en is onder andere afhankelijk van de leeftijd van de verzekeringsnemer, de woonplaats van de verzekeringsnemer en de taxatiewaarde. De oldtimerverzekering kan voorzien worden van een aanvullende schadeverzekering voor inzittenden of opzittenden. Bij meerdere verzekeringen wordt er ten slotte een korting van 8% voorzien.

Interpolis

De Interpolis Oldtimerverzekering is er voor auto's, motoren en bromfietsen die ouder zijn dan 25 jaar en minder wegen dan 3.500 kilogram. Bovendien mag er jaarlijks maximaal 7.500 kilometer worden gereden. Voor een cascoverzekering is een taxatie verplicht. Wanneer er verzekeringen in verschillende rubrieken worden afgesloten, kent Interpolis een mooie pakketkorting toe die kan oplopen tot 12%. Er is standaard geen eigen risico en de verzekering is dagelijks op te zeggen of te wijzigen.

Nationale Nederlanden

Bij Nationale Nederlanden is het mogelijk om een oldtimer te verzekeren die minimaal 26 jaar oud is. Ook mogen er maximaal 7.500 kilometers per jaar worden gereden en mag de oldtimer niet meer wegen dan 3.500 kilogram. Er is de keuze tussen een WA-dekking en een WA-cascodekking. De WA-cascodekking is in feite een allriskverzekering. De audio is wel maar tot maximaal 500 euro meeverzekerd. Het eigen risico is standaard 150 euro, maar kan verhoogd worden tot 1.000 euro. Wanneer er gekozen wordt voor een schadeherstelbedrijf dat bij het NN-netwerk is aangesloten, wordt er dan weer een korting van 150 euro op het eigen risico toegepast. De premie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals:

  • De leeftijd van de verzekeringsnemer
  • De cataloguswaarde van de oldtimer
  • Het gewicht van de oldtimer
  • Het type brandstof
  • Het gekozen eigen risico
  • De betalingsmodaliteiten (3% korting bij een betaling per jaar en 1,5% korting bij kwartaalbetalingen)
  • Pakketkortingen (max. 8% korting)

a.s.r.

De oldtimerverzekering van a.s.r. voldoet aan alle FEHAC-eisen en biedt 5% korting aan leden van een FEHAC-merkenclub. Pechhulp is in Nederland standaard meeverzekerd. Het is een goede verzekering met uitstekende voorwaarden, maar er zijn wel strenge acceptatievoorwaarden van toepassing. Zo moet de oldtimer ouder zijn dan 30 jaar. Bovendien is het verplicht om de oldtimer in een afgesloten gebouw te stallen wanneer die niet wordt gebruikt. Een extra pluspunt is in ieder geval dat de verzekeringspremie op een maatschappelijk en ecologisch verantwoorde manier wordt belegd. Een mooie compensatie voor een oldtimer die vaak toch een stuk vervuilender is dan een recente auto.

Veelgestelde vragen over de oldtimerverzekeringen

  • Kan een bestaand taxatierapport worden overgenomen naar een andere verzekeraar?

Vaak wel, maar dan moet het wel gaan om een recent taxatierapport. Vaak eisen de verzekeraars een taxatierapport van maximaal zes maanden out. Ga bij de verzekeraar na of een nieuw taxatierapport al dan niet noodzakelijk is.

  • Gelden er preventie-eisen ten aanzien van mijn oldtimer?

Bij veel verzekeraars wel. Zo is het vaak verplicht om de auto ‘s avonds afgesloten te stallen of moet er een geschikt slot of beveiligingssysteem aanwezig zijn. Informeer bij de verzekeraar naar eventuele verplichtingen.

  • Zijn er soms oldtimers uitgesloten?

Ook hier zijn er verschillen tussen verzekeraars, waar ook de definitie van een oldtimer al eens varieert. Sommige verzekeraars verzekeren echt alle oldtimers, ook oude campers, tractoren en trucks. Bij andere verzekeraars zijn er allerlei uitsluitingen voorzien. Van oude legervoertuigen worden verzekeraars bijvoorbeeld vaak niet enthousiast.

  • Wat betekent het predicaat ‘FEHAC-goedgekeurde oldtimerverzekering'?

Dit predicaat wil zeggen dat de oldtimerverzekering aan de negen basiseisen van de FEHAC voldoet. Het gaat om volgende eisen:

  1. Er mag geen leedtijdsdiscriminatie zijn van de verzekerde of de bestuurder
  2. Er moet een erkenning van clubtaxaties zijn
  3. Er mag geen koppelverkoop zijn met de dagelijkse auto
  4. Er moet een altijd-terug-garantie zijn na een ongeval
  5. Een goede regeling van cascoschade is een must
  6. De verzekeringsnemer moet vrij kunnen kiezen waar hij het voertuig laat herstellen
  7. De verzekeringsnemer moet het voertuig terug kunnen krijgen na een total loss
  8. Er mogen geen dekkingsbeperkingen zijn bij toer- en regelmatigheidsritten
  9. Er moet een dekking voorzien zijn bij het toegestaan rijden tijdens de schorsing en de winterstop (bv. tijdens de winterstop naar de APK-keuring rijden)

Onder andere de oldtimerverzekeringen van TVM en a.s.r. voldoen aan deze voorwaarden.

  • Wat is de taxatie-als-leidraadclausule?

Bij deze clausule is een taxatierapport verplicht, inclusief de kosten die daarbij horen. Bij een schadegeval wordt de taxatiewaarde, op basis waarvan ook de verzekeringspremie is berekend, echter als indicatief beschouwd. In de praktijk vertrekt men dan toch gewoon van de waarde die door een schaderegelaar wordt vastgesteld, terwijl de waarde uit het taxatierapport een bovengrens vormt. Deze clausule is absoluut niet interessant. Gelukkig laten steeds meer verzekeraars deze clausule achterwege.