Een motorverzekering is natuurlijk niet goedkoop en het is voor verzekeringsnemers niet altijd duidelijk hoe de premie wordt berekend. Het voelt voor hen vreemd aan dat een andere motorrijder voor hetzelfde model minder moet betalen. Dit komt natuurlijk omdat de kostprijs van de motorverzekering van meer dan alleen de waarde en de kenmerken van de motor afhankelijk is. Hieronder zijn de bepalende factoren weergegeven.

Gekozen dekking van grote invloed op prijs

De motorverzekering komt met drie soorten dekkingen en hoe uitgebreider de dekking is, hoe duurder de motorverzekering zal zijn. De WA-verzekering die enkel de aansprakelijkheid ten opzichte van anderen dekt, zal derhalve de goedkoopste motorverzekering zijn. De allriskverzekering is dan weer de duurste, terwijl de WA + Beperkt Casco daartussenin bengelt. Natuurlijk biedt de allriskverzekering ook meer zekerheid en blijft deze formule aangewezen voor nieuwe motors. De verschillen tussen deze formules zijn hieronder weergegeven.

WA-verzekeringWA + Beperkt CascoAllriskverzekering
Aansprakelijkheid voor de schade die aan anderen werd toegebrachtVerzekerdVerzekerdVerzekerd
Schade terwijl de motor geparkeerd stondNiet verzekerdVerzekerdVerzekerd
Schade door natuurgeweldNiet verzekerdVerzekerdVerzekerd
Schade door diefstalNiet verzekerdVerzekerdVerzekerd
Schade door een botsing met dierenNiet verzekerdVerzekerdVerzekerd
Schade die aan de eigen motor is toegebrachtNiet verzekerdNiet verzekerdVerzekerd

Daarbovenop zijn er ten slotte nog een aantal aanvullende dekkingen mogelijk, zoals een dekking pechhulp of een aanvullende rechtsbijstandverzekering. Natuurlijk hebben zo'n aanvullende motorverzekeringen ook invloed op de premie.

Verzekerd bedrag

Bij de WA + Beperkt Casco en de allriskverzekering is het bedrag dat de verzekeraar moet betalen afhankelijk van de catalogus- of aanschafwaarde van de motor. Hoe duurder de motor is, hoe meer de verzekeraar moet betalen. Het is dan ook logisch dat dit invloed heeft op de kostprijs van de motorverzekering.

Eigen risico

Verzekeraars hanteren een standaard eigen risico en laten de verzekerde vaak de keuze om het eigen risico binnen bepaalde minima en maxima vrijwillig te verhogen of te verlagen. Het verlagen van het eigen risico resulteert uiteraard in een hogere premie, terwijl voor het vrijwillig verhogen van het eigen risico het omgekeerde geldt.

Aantal gereden kilometers

Op basis van het gemiddelde aantal kilometers per jaar kan de verzekeraar het risico inschatten. Wie meer kilometers aflegt met de motor, zal daardoor ook meer moeten betalen. Blijkt de verzekerde uiteindelijk minder jaarlijkse kilometers te hebben? Dan kan het lonen om dit aan de verzekeraar door te geven omdat de premie dan lager kan uitvallen.

Verzekerde periode

Sommige verzekeraars bieden de mogelijkheid aan om enkel de zomerperiode te laten verzekeren of om een winterstop in te voeren. Gedurende de winterperiode is de motor dan niet verzekerd op de weg, maar wel voor de stalling. Hierdoor is de verzekering meteen een stuk goedkoper. Vraag de mogelijkheden na bij de verzekeraar.

Schadevrije jaren

Hoe meer schadevrije jaren de verzekerde heeft, hoe lager de premie zal zijn. De grootte van de bonusmaluskorting kan echter van verzekeraar tot verzekeraar verschillen dus dat is sowieso iets om rekening mee te houden bij het vergelijken van motorverzekeringen. Wat eventueel ook interessant kan zijn, is een no-claimbeschermer. In zo'n geval heeft een enkele claim per jaar geen invloed op het aantal schadevrije jaren. Anderzijds resulteert zo'n no-claimbeschermer wel in een hogere premie en houdt een andere motorverzekeraar er geen rekening mee. Het bemoeilijkt dan ook het overstappen naar een andere motorverzekeraar.

Bij een aantal verzekeraars kan de motor ook onder de tweede-gezinsautoregeling vallen. In dat geval kan de motor dezelfde no-claimkorting krijgen als de eerste gezinsauto. Niet alle verzekeraars laten motoren echter tot deze tweede-gezinsautoregeling toe.

Leeftijd van de verzekerde

De leeftijd van de verzekerde is een belangrijke factor bij het bepalen van de kostprijs van de motorverzekering. Sowieso houdt een motor voor de verzekeraar al een groter risico in en dan is de verzekeraar vaak heel streng bij het inschatten van het risico van jonge of net oude verzekeringsnemers. Jonge bestuurders betalen vaak flink meer.

Kenmerken van de motor

Naast de waarde van de motor spelen ook onderliggende kenmerken een rol. Van sommige zware motoren of sportieve modellen kan worden aangenomen dat ze een groter risico op schadegevallen inhouden, wat dan weer in een hogere premie resulteert. Bij zogenaamde driewielers kan dan weer de omgekeerde redenering gelden. Wanneer het om een cascoverzekering gaat, kan ook de beveiliging een rol spelen. De aanwezigheid van een track-and-tracesysteem kan er dan voor zorgen dat de premie voor de motorverzekering lager is.

Commerciële formules en kortingen

Ten slotte zijn verzekeraars natuurlijk vrij bij het bepalen van de kostprijs van hun verzekering. Sommige verzekeraars hanteren andere prijzen voor nieuwe verzekeringsnemers dan voor trouwe klanten, waarbij die eerste groep op een mooiere prijs kan rekenen. Sommige verzekeraars werken dan weer met loyaliteitskortingen waarmee ze net trouwe klanten belonen. Denk daarnaast ook aan pakketkortingen en allerlei acties. Het toont aan dat motorverzekeringen vergelijken loont.

Veelgestelde vragen over de motorverzekering

  • Mag iemand anders met mijn motor rijden?

De verzekeringsnemer is in principe de hoofdbestuurder van de motor, maar daarnaast mag ook een toevallige bestuurder eens met de motor rijden. Deze persoon is dan ook gewoon verzekerd. Enkel wanneer het niet om een toevallige bestuurder gaat, maar om iemand die evenveel of zelfs vaker de motor gebruikt, moet deze persoon als afwijkende bestuurder aan de verzekeraar worden doorgegeven.

  • Heeft het doorgeven van een afwijkende bestuurder gevolgen voor mijn premie?

De premie wordt in elk geval opnieuw berekend. De gegevens van de afwijkende bestuurder worden dan ook gebruikt om de nieuwe premie te berekenen. Wanneer een afwijkende bestuurder erg jong is en een groter risico inhoudt, is een hogere premie zeker niet ongewoon.

  • In welke landen ben ik verzekerd met mijn motorverzekering?

Dit verschilt van verzekeraar tot verzekeraar. Op de groene kaart staat steeds aangegeven in welke landen de motorverzekering geldt. Meestal gaat het om de landen van de Europese Unie, maar vaak geldt de motorverzekering ook in een aantal andere landen rond de Middellandse Zee.

  • Hoe oud moet ik zijn om een motorverzekering af te sluiten?

Verzekeraars hanteren vaak strenge acceptatie-eisen die gekoppeld zijn aan het vermogen van de motor. Er zijn verzekeraars die 21-jarigen met een A-motorrijbewijs accepteren, maar bij sommige verzekeraars moet men daarvoor al 25 jaar oud zijn.

  • Welke kosten komen er nog meer kijken bij een motor?

Het stopt natuurlijk niet bij een goede motorverzekering en de energiekosten. Voor de motorrijtuigenbelasting moet er toch al snel zo'n 120 euro per jaar worden betaald. Daarnaast reken je op zo'n 300 euro per jaar aan onderhoudskosten. Een volledig motorpak kost ook al snel 1.000 euro, terwijl een goed slot tientallen tot honderden euro's kan kosten. Eventueel moet er ook nog rekening worden gehouden met kosten voor de huur van een afgesloten garage.