EN
man deelt auto met de app

Alles over het delen van een auto

Autodelen is een goede manier om geld te besparen en het milieu te ontlasten. In Nederland zijn er veel keuzes voor mensen die willen autodelen. Je kan bijvoorbeeld zelf je auto delen met de mensen in je buurt of je kan een beroep doen op een autodeelplatform, waarbij je een vergoeding krijgt om je auto met anderen te delen. Bij autodelen zijn er wel een aantal aandachtspunten, onder andere wat de verzekering betreft.

Over een deelauto

    Je auto delen of verhuren

    Veel Nederlanders hebben een auto. Er zijn zelfs een groot aantal gezinnen met meerdere auto’s. En dat terwijl de auto het grootste deel van het jaar gewoon op de oprit of in de garage staat. Een auto heb je maar af en toe nodig. Op de andere momenten kan je het met anderen delen. Houd er rekening mee dat autodelen ook gevolgen kan hebben voor de verzekering.

    Uitlenen aan een bekende of een familielid

    Een auto uitlenen aan een familielid of aan een bekende als een buurman gebeurt wel vaker. Zeker bij bestelwagens is dat al eens het geval, bijvoorbeeld voor een kleine verhuizing. Bij het gratis uitlenen van de auto aan een bekende of een familielid is het meestal, maar niet altijd, zo dat dezelfde voorwaarden gelden als wanneer je zelf zou rijden. Dat wil zeggen dat de WA-verzekering en de cascoverzekering blijven gelden.

    Het is wel belangrijk om goede afspraken te maken, want niet alle schade is verzekerd. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een eigen risico. Spreek vooraf af wie dat eigen risico dan moet betalen. Houd er verder rekening mee dat er soms andere voorwaarden kunnen gelden bij het uitlenen van een auto aan een bekende of een familielid. Neem bij twijfel contact op met de verzekeraar. En weet dat een ongeval ook gevolgen kan hebben voor het aantal schadevrije jaren, waardoor je een hogere premie dient te betalen. Leen je auto dus niet zomaar aan de eerste de beste uit.

    Particulier autodelen met een vaste groep mensen

    Het is mogelijk om de auto te delen met een vaste groep mensen, bijvoorbeeld met de buren in de straat. Het is dan erg belangrijk om hierover goede afspraken te maken. Dit kan je zelf doen, maar het is net zo handig om een beroep te doen op de expertise van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik biedt onder meer voorbeeldcontracten aan en helpt bij het verkrijgen van een verzekering voor alle groepsleden. Hiervoor dienen de verschillende groepsleden zich aan te melden bij de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Dit lidmaatschap kost 20 euro per jaar.

    Autodelen via een organisatie

    Een andere optie is het gebruik van een deelauto via een organisatie. Je huurt dan een deelauto van een bedrijf als MyWheels, Greenwheels of Share Now. Deze bedrijven bezitten de auto’s en plaatsen ze overal in Nederland. Je kan de auto openen met een chipkaart of je smartphone en je betaalt hiervoor een vergoeding in de vorm van abonnementskosten, inschrijfkosten en start-, uur-, kilometer- en brandstofvergoeding. Houd ook rekening met een eenmalige borg.

    Autodelen via een deelplatform

    Beslis je om een auto te delen via een deelplatform als SnappCar? Dan regelt het platform voor jou het een en ander. Je ontvangt een vergoeding voor het uitlenen van je auto. In dergelijke gevallen zal de verzekeraar de schade meestal niet vergoeden. Daarvoor is een aanvullende verzekering nodig. De meeste platforms bieden zelf een oplossing aan door middel van een eigen verzekering. Deze verzekering bieden ze aan in samenwerking met een verzekeraar.

    Autoverzekering bij het delen van een auto

    Hierboven hebben we reeds aangehaald dat het delen van een auto gevolgen kan hebben voor de autoverzekering. Wat deze gevolgen exact zijn, verschilt per type autodelen en per verzekeraar. Soms is een extra autoverzekering nodig.

    Autodelen en de particuliere autoverzekering

    Het delen van een auto kan een groot aantal gevolgen hebben voor de eigen autoverzekering, zowel voor de WA-verzekering als voor de cascoverzekering. Zo geldt er bijvoorbeeld een meldingsplicht. Ook bij een schadegeval zijn er wellicht een aantal gevolgen voor de particuliere autoverzekering. De onderstaande gevolgen voor de particuliere autoverzekering gelden met name wanneer er sprake is van verhuren. Neem bij twijfel altijd contact op met de verzekeraar voor meer informatie.

    • Meldingsplicht

      Bij het aangaan van een verzekering hebben kandidaat-verzekeringnemers een meldingsplicht. Het niet melden van informatie die voor de verzekeraar belangrijk is, kan grote gevolgen hebben. Ook wanneer er tijdens de loop van de autoverzekering iets belangrijks wijzigt, geldt er in principe een meldingsplicht.

      Wanneer de buurman eens een enkele keer de auto gebruikt, is dit in principe niet meldingsplichtig. Dat is anders wanneer de auto wordt verhuurd of vaak wordt uitgeleend. Dat heeft namelijk gevolgen voor de fraudegevoeligheid en het risico dat de verzekeraar loopt. In het geval van verzwijging kan de verzekeraar weigeren om de schade te vergoeden en kan er zelfs een aantekening in het frauderegister worden gemaakt. Hierdoor wordt het mogelijk moeilijk om een nieuwe verzekering te vinden.

    • Maatregelen ten aanzien van risicoverzwaring

      Nadat het een en ander bij de verzekeraar is gemeld, zal de verzekeraar onderzoeken of er sprake is van een risicoverzwaring. In de tussentijd is het belangrijk om de auto niet te verhuren, maar om de beslissing van de verzekeraar af te wachten. Als het gaat om een risicoverzwaring kan de verzekeraar verschillende dingen doen. Hij kan de verzekering schrappen of bijvoorbeeld een aangepaste polis met een hogere premie voorstellen. Hij kan ook een hoger eigen risico voorstellen. Eventueel dient er een aanvullende verzekering te worden genomen, bijvoorbeeld via het verhuurplatform, om de gaten in de verzekeringspolis af te dekken.

    • Schadevrije jaren

      Een probleem is dat alle schades steeds worden geregistreerd op naam van de kentekenhouder. Dat wil zeggen dat de kentekenhouder moet opdraaien voor de schades die worden gereden door de huurder, terwijl hij daar zelf niet voor verantwoordelijk is. In de omgekeerde richting geldt dat de huurder zelf geen schadevrije jaren opbouwt.

    • Verhaalrecht van de verzekeraar

      Over het algemeen geldt bij een verhuring dat schade aan het eigen voertuig expliciet is uitgesloten. Om de slachtoffers te beschermen, zal de verzekeraar bij een schadegeval wel de schade aan slachtoffers vergoeden. Maar vervolgens zal de verzekeraar de schade verhalen bij de verzekerde, niet bij de huurder. Daarom is een aanvullende verzekering aan te raden.

    Deelauto-verzekering via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik

    Wie kiest voor een deelcollectief via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik kan bij Centraal Beheer een speciale deelauto-verzekering afsluiten. Daarbij is het mogelijk om te kiezen tussen drie dekkingen: WA + volledig casco, WA + beperkt casco en WA. Volgens de wet moet de auto altijd minstens WA-verzekerd zijn.

    • Anderen die ook lid zijn van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik mogen de auto gebruiken

    • De no-claimkorting en de schadevrije jaren zijn beschermd als er schade ontstaat

    • Er geldt een collectiviteitskorting van 10% op de autoverzekering bij Centraal Beheer

    • De verzekering geldt enkel voor particuliere auto’s, niet voor bedrijfsauto’s

    • Het is niet toegestaan om de auto te delen met gezinsleden, tenzij ze op een ander adres wonen

    • Er wordt alleen rekening gehouden met de schadevrije jaren van de autobezitter, de andere groepsleden bouwen geen schadevrije jaren op

    Stappenplan voor het afsluiten van een deelauto-verzekering via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik

    Als je overweegt om een deelauto-verzekering af te sluiten via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik moet je een aantal stappen doorlopen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om lid te worden van de vereniging.

    1. Word lid van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik

      In de eerste plaats dien je lid te worden van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Dit kost 20 euro per jaar. Lid worden kan geheel online. Daarvoor dien je een mailadres en een wachtwoord in te geven. Eenmaal een profiel is aangemaakt, moeten verschillende gegevens worden doorgegeven. Het gaat om persoonsgegevens als de naam en de geboortedatum en om contactgegevens. Ook moet er een scan van de voorkant en de achterkant van het rijbewijs worden geüpload.

      Word lid van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik
      vrouw wil lid worden van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik
    2. Contributie betalen

      Betaal de contributie. Deze bedraagt 20 euro per jaar (incl. btw). De eerste keer doe je dit handmatig via iDEAL. Vanaf het tweede kalenderjaar wordt dit automatisch geïncasseerd. Het is ook mogelijk om meteen voor meerdere jaren te betalen. Dit levert dan wel geen korting op, maar je hoeft geen prijsstijgingen te vrezen.

      Betaal de contributie
      contributie betalen voor de vereniging
    3. Maak een autodeelgroep aan

      Een autodeelgroep aanmaken, gaat eenvoudig via het platform van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Hiervoor geef je de groep een naam. Nadat de groep is aangemaakt, kan je personen uitnodigen en een voertuig linken. Om iemand uit te nodigen, heb je het e-mailadres van deze persoon nodig. Een auto aanmaken, doe je eerst via het tabblad Mijn auto(‘s). Daarvoor heb je onder meer de nummerplaat en de datum van de eerste inschrijving nodig.

      Maak een autodeelgroep aan
      voorbeeld van deelauto groep in de mail
    4. Deelauto-verzekering afsluiten via Centraal Beheer

      Centraal Beheer regelt de deelauto-verzekering. Als je al een autoverzekering hebt bij Centraal Beheer geef je telefonisch door dat je de auto via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik gaat delen. Men past dan automatisch de verzekering aan. Het team van Centraal Beheer is te bereiken via 055 579 8000.

      Meer informatie bij Centraal Beheer

    Autoverzekering via het verhuurplatform SnappCar

    Wanneer een auto wordt verhuurd via een autodeelplatform als SnappCar is een aanvullende verzekering vereist. SnappCar biedt deze autoverzekering aan. Daarvoor werkt SnappCar samen met Allianz. Tijdens de huurperiode is de auto volledig casco verzekerd. Dat wil zeggen dat vrijwel alle vormen van schade zijn gedekt, met uitzondering van technische mankementen en natuurlijke slijtage aan het voertuig. Deze verzekering wordt standaard aangeboden en de premie wordt automatisch aan de huurprijs toegevoegd.

    • De auto is volledig casco verzekerd op basis van de huidige dagwaarde van het voertuig

    • Ook oldtimers en campers zijn verzekerd

    • De maximumdekking bedraagt € 90.000

    • De premie bedraagt in principe tussen de € 4,50 en € 11,50 per dag, afhankelijk van het risicoprofiel van de auto en de huurder. Bij auto’s met een zeer hoog schaderisico bedraagt de premie standaard € 20,00 per da

    • 24/7 Pechhulp via het community team van SnappCarr

    • Audiovisuele apparatuur is verzekerd tot € 500

    • De auto is in geheel Europa volledig gedekt

    • Het is mogelijk om een of meer extra bestuurders aan de boeking toe te voegen

    • De huurder is verzekerd voor de wettelijke aansprakelijkheid tot € 6,1 miljoen

    • Er is een alcohol-, drugs- en medicijnuitsluiting opgenomen

    • Het is verplicht om duidelijke foto’s te maken tijdens het in- en uitchecken

    • Er geldt per schadegeval een eigen risico

    Het eigen risico kan vrijwillig worden verlaagd in ruil voor een hogere fee. Dit is een optionele dienst die door SnappCar zelf wordt aangeboden. Het eigen risico kan op deze manier tot € 250 worden verlaagd, maar het is niet mogelijk om volledig van het eigen risico af te zien. Bovendien kan SnappCar bepaalde boekingen uitsluiten van deze optionele dienst.

    Autoverzekering bij een autodeelbedrijf

    Er zijn in Nederland verschillende bedrijven die deelauto’s verhuren. De grootste is Greenwheels. Dit bedrijf is in 155 steden actief. Andere bekende aanbieders zijn MyWheels, Witkar, Amber, Greenwheels, Sixt Share, We Drive Solar en Share Now. Bij dergelijke aanbieders is de verzekering in de prijs begrepen. Er geldt wel nog steeds een eigen risico. Dit eigen risico is het bedrag dat je zelf moet betalen als je schade rijdt door eigen schuld. De hoogte van dat eigen risico kan soms hoog oplopen en verschilt per aanbieder.

    AutodeelaanbiederEigen risico
    Amber€250 (kleine schades) of €500
    Greenwheels€350, met optie tot verlagen tot €75
    MyWheels€500, met optie tot verlagen tot €250
    Share Now€750 of €250 bij de aanvullende dekking
    Sixt Share€900 tot €5000 (afhankelijk van het voertuig), met optie tot verlagen
    We Drive Solar€350
    WitkarGeen eigen risico

    Verzekeringskwesties op een rijtje

    Laat het duidelijk zijn dat er heel wat verzekeringskwesties aan het delen van een auto verbonden zijn. Welke verzekeringskwesties daarbij opdoemen, is onder andere afhankelijk van de vorm van autodelen.

    Uitlenen aan een bekendeAutodelen via SnappCarAutodelen via de Vereniging voor Gedeeld AutogebruikAuto huren via een autodeelbedrijf
    GratisJaNeeJaNee
    Aanvullende verzekering nodigMeestal nietJaJaNee
    Zelf te regelenJaNeeNeeNee
    Eigen risicoVolgens de particuliere autoverzekeringJa (min €250)Volgens de deelautoverzekeringVerschilt per aanbieder

    Inzittendenverzekering voor ongevallen

    Als je via een platform een auto deelt, dan ben je meestal automatisch verzekerd. Als je op eigen initiatief een auto deelt, moet je er echter zelf voor zorgen dat je over een verzekering beschikt. In dergelijke gevallen is het net zo fijn om ook na te denken over aanvullende verzekeringen, zoals een pechhulpverzekering en een rechtsbijstandverzekering. Ook een inzittendenverzekering kan interessant zijn, zeker wanneer je zelf achter het stuur kruipt. Dat is bijvoorbeeld het geval als je kiest voor een ridesharingplatform als BlaBlaCar of Toogethr.

    Nut van de inzittendenverzekering

    De inzittendenverzekering verleent dekking wanneer een inzittende of de bestuurder bij een aanrijding of een verkeersongeval gewond raakt of sterft. Ook als er schade ontstaat aan de spullen van een inzittende zal de inzittendenverzekering de schade vergoeden. Over de zin en onzin van de inzittendenverzekering valt het een en ander te vertellen.

    Passagiers kunnen namelijk altijd hun schade claimen via de WA-verzekering en de medische kosten zijn reeds gedekt via de zorgverzekering, ook voor de bestuurder. Toch is de dekking door deze verzekeringen relatief beperkt. Een zorgverzekering zal bijvoorbeeld niet de kosten voor blijvende invaliditeit of voor de uitvaart vergoeden, de inzittendenverzekering wel. De inzittendenverzekering zorgt ook voor een snelle schadeafhandeling. Het is dus zeker geen nutteloze verzekering.

    OIV- of SVI-verzekering voor inzittenden

    Er bestaan twee soorten inzittendenverzekeringen, namelijk de OIV-verzekering (ongevallen inzittendenverzekering) en de SVI-verzekering (schadeverzekering inzittenden). De OIV-verzekering keert enkel een vast bedrag uit tot een bepaald maximum en betaalt enkel uit bij invaliditeit of overlijden. De SVI-verzekering keert een vergoeding uit voor de werkelijk geleden schade en keert uit bij alle vormen van letselschade en materiële schade. De Consumentenbond adviseert de SVI-verzekering. Deze verzekering vergoedt onder meer:

    • Letselschade

    • Schade aan de spullen in de auto

    • De misgelopen inkomsten van de inzittenden

    • Het smartengeld

    • Het verlies van arbeidsvermogen

    • Medische kosten die niet worden vergoed door de zorgverzekering

    • Uitvaartkosten

    • Woningaanpassing indien er sprake is van invaliditeit

    De OIV-verzekering is veel minder uitgebreid en omvat bijvoorbeeld geen vergoeding voor de vervoerde spullen en voor de immateriële schade.

    De voor- en nadelen van autodelen op een rijtje

    Er zijn heel wat redenen waarom mensen kunnen beslissen om hun auto te delen. Sommige mensen doen het vanuit een ecologische overtuiging, omdat het goed is voor het milieu. Andere mensen handelen vanuit een maatschappelijke visie, omdat ze mensen die geen eigen auto kunnen betalen, willen helpen. Daarnaast zijn er ook nog eens individuele voordelen voor zowel de eigenaar van de auto als voor de huurder. Tegelijkertijd mag men niet blind zijn voor de nadelen die er onlosmakelijk mee verbonden zijn.

    Voordelen eigenaar

    Als eigenaar kan je een vergoeding vragen voor het gebruik van je auto. Deze vergoeding gebruik je bijvoorbeeld om het onderhoud van de auto te betalen of voor het betalen van de vaste autokosten, zoals de apk-keuring en de wegenbelasting.

    • Ontvang een vergoeding van de huurder

    • Sociaal contact (bv. bij ridesharing)

    Nadelen eigenaar

    Verzekeringstechnisch zijn er toch een aantal aandachtspunten waar de eigenaar rekening mee dient te houden. Daarnaast weet de eigenaar bij platforms niet altijd aan wie de auto wordt verhuurd, wat problemen kan opleveren.

    • Auto niet altijd tot eigen beschikking

    • Kans dat de auto smerig terug wordt gegeven

    • Aanvullende verzekering is wenselijk

    • Risico op verlies schadevrije jaren

    • Risico op problemen met de verzekeraar

    Voordelen huurder

    Een eigen auto bezitten, is niet goedkoop. Er komen ook heel wat verplichtingen bij kijken. Voor wie de auto niet voortdurend nodig heeft, kan autogebruik interessanter zijn dan autobezit.

    • Voordelig een auto gebruiken in plaats van bezitten

    • Geen terugkerende kosten

    • Auto kiezen op basis van de huidige behoeften

    • Je weet vooraf wat je krijgt

    Nadelen huurder

    Hoewel er veel voordelen aan autodelen verbonden zijn, krijgt de huurder ook te maken met een aantal nadelen. Deze hebben niet alleen te maken met de beschikbaarheid, maar ook met het niet opbouwen van schadevrije jaren.

    • Geen opbouw van schadevrije jaren

    • Auto is niet continu ter beschikking

    • In kleine gemeenten en dorpen is het aanbod beperkt

    • Hoog eigen risico bij sommige autodeelbedrijven

    • Soms ver lopen om een deelauto te bemachtigen

    • Er komt wel wat gedoe bij kijken

    • Auto wordt nooit van de huurder

    Veelgestelde vragen over het delen van een auto

    Autobezit is in ons land nog steeds de regel, hoewel autodeelplatformen het steeds beter en beter doen. De opkomst van zelfrijdende auto's en zelfrijdende taxi's kan zowel een versterkende als een verzwakkend effect hebben op autodelen. Omwille van deze en andere redenen is autodelen nog niet helemaal ingeburgerd en hebben veel mensen hier nog vragen over.

    Wat is autodelen?

    Autodelen is een deelsysteem waarbij meerdere personen samen een auto of een wagenpark gebruiken. Het verschilt van huren, omdat het vaak gaat om autogebruik voor korte termijnen. Bovendien maken de gebruikers vaak relatief weinig gebruik van een auto en hebben ze zelf geen auto. Bij het klassieke huren is dat vaak anders.

    Waar vind ik een deelauto?

    Er zijn verschillende platforms waarop het eenvoudig is om een deelauto te vinden. De bekendste zijn SnappCar (auto huren van particulieren), Amber, Greenwheels, MyWheels, Share Now, Sixt Share, We Drive Solar en Witkar. Elk platform heeft eigen voordelen, nadelen, prijzen en voorwaarden.

    Hoe zit het met de verzekering bij het delen van een auto?

    Bij het sporadisch kosteloos delen van een auto met een bekende of een familielid zijn er meestal geen problemen en blijft de particuliere autoverzekering gewoon gelden. Er kunnen bij een ongeval wel gevolgen zijn voor het aantal schadevrije jaren en er zijn ook subtiele verschillen tussen de Nederlandse verzekeraars, dus het blijft aan te raden om contact op te nemen met de autoverzekeraar. Bij autodelen via een platform als SnappCar of met een vaste groep van mensen is een aanvullende verzekering vereist.

    Wat is het verschil tussen het uitlenen en delen van een auto?

    Het uitlenen van een auto gebeurt in principe incidenteel, kosteloos en aan bekenden. Het risico voor de verzekeraar wijzigt nagenoeg niet, waardoor er geen verzekeringsproblemen optreden. Enkel bij het regelmatig uitlenen van een auto geldt er een meldingsplicht. Bij het delen van de auto met een groep mensen is er sowieso sprake van enige regelmaat. Een auto delen kan zowel met bekenden als met onbekenden gebeuren en kan al dan niet kosteloos gebeuren. Meestal gebeurt dit via de tussenkomst van een platform. In dergelijke gevallen is een aanvullende verzekering vereist.

    Hoe is de verzekering geregeld bij autodelen via BlaBlaCar?

    Bij BlaBlaCar is er in de eerste plaats sprake van carpoolen. De rit en de kosten worden daarbij gedeeld. Het is ook mogelijk dat de niet-eigenaar van de auto het stuur voor een deel van de rit overneemt. Omdat er in dit geval sprake is van carpoolen en niet van verhuren, zal de wettelijk verplichte WA-verzekering de aansprakelijkheid ten aanzien van derden dekken. Voor de schade aan de eigen auto dient er een beroep te worden gedaan op de cascoverzekering. Bij deze verzekering kan er een vrijstelling zijn opgenomen als de passagier het stuur heeft overgenomen. Daarom blijft het belangrijk om de verzekeraar hiervan op de hoogte te brengen en om het een en ander met hem te bespreken. In sommige gevallen neemt de verzekering van BlaBlaCar de vrijstelling voor zijn rekening. Daarvoor dient de passagier die het stuur heeft overgenomen al minstens drie jaar een rijbewijs te hebben. De overname van de vrijstelling is bovendien beperkt tot 600 euro.