EN

De regels voor het rijden op een elektrische step

Met de opkomst van elektrische steps heeft de Nederlandse overheid bepaalde regels ingesteld om de verkeersveiligheid op de weg te garanderen. Hieronder gaan we dieper in op de regels die gelden bij het rijden op een elektrische step. We hebben het over de vereisten voor een goedkeuring, de verplichte uitrusting voor elektrische steps, de verzekering voor elektrische steps en de toelatingsregels voor deze zogeheten ‘bijzondere bromfietsen’. Evenals hebben we het over de nieuwe regels die worden ingevoerd voor lichte elektrische voertuigen (LEV's).

Inhoud

    e-step-rijden

    Regels voor een elektrische step

    Een elektrische step is een tweewieler waarvoor geen motorrijbewijs nodig is. Een goedgekeurde elektrische step mag in Nederland worden gebruikt. Het grote probleem is echter dat de meeste elektrische steps niet zijn goedgekeurd en dus niet op de openbare weg mogen worden gebruikt.

    Goedgekeurde elektrische step

    Voordat een voertuig op de openbare weg mag worden gebruikt, moet het op basis van de nationale of de Europese regelgeving zijn goedgekeurd. Enkel zo kan men garanderen dat de voertuigen die op de weg verschijnen ook echt veilig zijn. Een elektrische step valt hierbij onder de categorie ‘bijzondere bromfietsen’. Dat zijn innovatieve, lichte, langzame voertuigen die specifieke kenmerken hebben waardoor het niet als een reguliere bromfiets kan worden omschreven. Hiervoor gelden de toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen. Deze toelatingsregels zijn niet op Europees niveau geregeld, maar op nationaal niveau. Dit heeft meteen ook een belangrijk gevolg: het is niet omdat een e-step in Nederland mag worden gebruikt, dat het ook in een ander Europees land kan worden gebruikt. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook.

    Fabrikanten, importeurs of distributeurs die een elektrische step op de Nederlandse weg willen brengen, dienen een aantal stappen te doorlopen. Er is een heel specifiek en technisch toelatingskader waar ze rekening mee moeten houden. De fabrikant, importeur of distributeur dient zelf een aanvraag in te dienen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In ieder geval mag de elektrische step niet harder rijden dan 25 km/u en moet de elektromotor een maximumvermogen hebben van niet meer dan 4 kW.

    Verkeersregels voor bijzondere bromfietsen

    Wanneer een voertuig aan het verkeer deelneemt, moet de bestuurder zich aan de toepasselijke verkeersregels houden. Dit geldt ook voor bijzondere bromfietsen. Als bestuurder van een bijzondere bromfiets dien je je dus aan alle algemene verkeersregels te houden. Aanvullend moet de bestuurder ten minste zestien jaar of ouder zijn. Een rijbewijs is niet nodig. Evenmin is een kenteken of een helm vereist. Met de elektrische step dien je op het (brom)fietspad te rijden. Als er geen (brom)fietspad is, rijd je op de weg en niet op het trottoir. Rijd altijd zo veel mogelijk rechts.

    Precies als bij het rijden met een fiets is het verboden om te rijden onder invloed van alcohol, drugs en/of sommige medicijnen. Ook mag je geen elektronische apparaten vasthouden als je een e-step bestuurt, bijvoorbeeld een muziekspeler of je smartphone. Je mag wel handsfree bellen of naar muziek luisteren, op voorwaarde dat je hiermee geen gevaarlijke situaties veroorzaakt. Als je stilstaat, mag je wel de smartphone vasthouden om bijvoorbeeld even de weg op te zoeken.

    Verplichte uitrusting voor de elektrische step

    Niet alleen moet een elektrische step zijn goedgekeurd, bovendien dient een elektrische step ook over de juiste uitrusting te beschikken. Welke uitrusting verplicht is, is te lezen in de Beleidsregel aanwijzingen bijzondere bromfietsen. Het gaat om:

    • Een stuur

    • Een verzekeringsplaatje of -sticker

    • Een voertuigidentificatienummer (VIN)

    • Verlichting

    • Rode reflectoren

    • Witte/gele reflectoren

    Verzekering voor een elektrische step

    Kenmerkend aan de e-step is dat je over een verzekering wettelijke aansprakelijkheid (WA-verzekering) dient te beschikken. De sticker van de verzekeraar is op de step te plakken. De WA-verzekering vergoedt schade waarvoor je aansprakelijk bent, bijvoorbeeld als je een verkeersongeval veroorzaakt. Eigen schade wordt niet vergoed. Een aanvullende verzekering voor de elektrische step kan dus ook nuttig zijn.

    WA-verzekering voor de elektrische step

    Wanneer je een elektrische step hebt en deze op de openbare weg wil gebruiken, dien je een WA-verzekering voor de elektrische step af te sluiten. Ook wanneer je niet de eigenaar bent, maar de elektrische step wel duurzaam in gebruik hebt, moet je een WA-verzekering hebben. De sticker van de verzekeraar moet je ook op je elektrische step bevestigen.

    Meer over de elektrische stepverzekering

    Andere verzekeringen voor de elektrische step

    De WA-verzekering dekt enkel anderen hun schade indien jij daarvoor aansprakelijk bent. Schade aan je eigen step of aan jezelf wordt niet gedekt door de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor e-steps. Er zijn wel een aantal andere verzekeringen die nuttig zijn. Een ongevallenverzekering zal bijvoorbeeld een eenmalige uitkering toekennen als je een ongeluk hebt gehad en hierdoor blijvende beperkingen hebt opgelopen. Schade aan de eigen step wordt soms gedekt door de inboedelverzekering, hoewel dit afhankelijk is van de dekking. Bij een e-step kan ook een rechtsbijstandverzekering van pas komen. Deze verzekering zorgt voor juridische hulp en ondersteuning bij een conflict.

    Opgelet: of je bestaande inboedel- of ongevallenverzekering al dan niet een elektrische step dekt, staat niet vast. Sommige verzekeraars doen dit wel, maar bijvoorbeeld enkel als de elektrische step niet harder gaat dan 16 km/u. De regels kunnen enorm sterk verschillen. Daarom is het aan te raden om even te informeren bij je eigen verzekeraar.

    Nieuw kader voor LEV’s

    Er komt een hernieuwd kader voor de goedkeuring van lichte elektrische voertuigen in Nederland. Dit moet voor vereenvoudiging zorgen. De ambitie blijft om op termijn tot uniforme regels voor geheel Europa te komen. Het nieuwe kader liet zich dan ook inspireren door de bestaande regels in het buitenland. Zo wordt het maximale gewicht voor een elektrische step op 55 kg vastgelegd, net zoals dat ook in Duitsland reeds het geval is.

    Voor de gebruiker wijzigt er echter bitter weinig. Er zal nog steeds geen helmplicht zijn, de maximumsnelheid blijft 25 km/u bedragen en bestuurders dienen nog steeds op het fietspad te rijden. Vooral achter de schermen verandert er het een en ander. Zo wordt de RDW de toelatings- en registratieautoriteit en komt de rol van de minister van Infrastructuur en Waterstaat te vervallen.

    Veelgestelde vragen over de regels voor een elektrische step

    De regels voor een elektrische step zijn behoorlijk streng. Dat is belangrijk, want er verschijnen ook steeds meer elektrische steps in het straatbeeld en het is nu eenmaal van belang dat dit veilig kan verlopen. In deze FAQ vind je de informatie die je nodig hebt om veilig en verantwoord op een e-step te rijden.

    Met welke elektrische steps mag ik in Nederland de weg op?

    De meeste e-steps zijn niet goedgekeurd en mogen in Nederland de weg niet op. Op het moment van schrijven zijn er zeventien voertuigen die als bijzondere bromfiets zijn toegestaan: Segway, Trikke, Swing, Zappy3, Virto, Paukool, Ninebot type E, LEF (voorheen E-One), Robin-M1, VirtoS, Kickbike Luxury, Kickbike Cruise, Ninebot type Urban, Yedoo Mezeq, Kickbike Fat Max, Qugo Runner en BSO-Bus.

    Wat als mijn elektrische step niet is goedgekeurd?

    Dan mag de elektrische step in Nederland niet op de openbare weg rijden. Je mag er wel mee op je eigen terrein rijden. Als je toch op de openbare weg rijdt, kan de politie een boete opleggen of de e-step in beslag nemen. Bovendien is het niet mogelijk om deze e-step te verzekeren. Bij een ongeval kan je een flinke schadeclaim in de bus krijgen.

    Wat zijn de regels als ik ga steppen in het buitenland?

    Dit verschilt per land. Controleer daarom altijd vooraf de wetten en regels die in dat land gelden. In bijvoorbeeld België is er geen verzekeringsplicht voor e-steps. Ook is het bij onze zuiderburen verboden om de e-step op het voetpad te gebruiken en dienen bestuurders ouder te zijn dan zestien jaar. Bijzonder is dat er in België soms specifieke parkeerzones voor elektrische steps zijn. In andere landen gelden dan weer andere regels. Neem eventueel contact op met de ambassade van dat land. Informeer meteen ook even bij de verzekeraar. Soms valt de elektrische step namelijk onder de doorlopende reisverzekering, maar dat is zeker niet altijd het geval.

    Moet ik een kenteken aanvragen voor mij e-step?

    Nee, het is niet nodig om een kenteken aan te vragen voor een elektrische step. Een verzekeringsplaatje of een verzekeringssticker is wel verplicht.

    Hoe verloopt de aanvraag voor de goedkeuring van een elektrische step?

    Het is de producent, de importeur of de distributeur van de elektrische step die hiervoor een aanvraag kan indienen. Daarvoor dient de elektrische step aan de voorwaarden voor bijzondere bromfietsen te voldoen. Er wordt een aanvraag ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er vindt dan een intakegesprek plaats. De aanvrager moet ook aantonen dat de e-step veilig is. Na een toetsing en een technische keuring zal de RDW een rapport overbrengen aan de minister. De minister zal binnen vier weken na het RDW-advies een beslissing nemen. Al de kosten voor deze beoordelingen en testen zijn te betalen door de aanvrager.