EN

Beroepsmatig vliegen met een drone

Volgens een onderzoek van Dronewatch.nl vliegt ongeveer een kwart van de dronepiloten in Nederland en België wel eens beroepsmatig met hun drone. Vooral op het gebied van vastgoed, de bouw en de inspectie neemt het beroepsmatig vliegen met een drone een hoge vlucht. Wie beroepsmatig vliegt met een drone moet wel rekening houden met een aantal droneregels. De belangrijkste droneregels zijn hieronder toegelicht.

Inhoud

    Drone vliegt boven een woning

    Toepassingen van beroepsmatig vliegen met een drone

    Dat er steeds meer mensen zijn die beroepsmatig vliegen met een drone is niet bepaald verbazingwekkend. De mogelijke toepassingen van beroepsmatige dronevluchten zijn namelijk steeds groter geworden. Het gaat daarbij niet louter om dronefotografie of dronevideografie, maar ook om bijvoorbeeld het vervoeren van goederen of zelfs personen.

    Commerciële pakjesbezorging

    De e-commercesector rekent nog steeds sterk op pakjesbezorgdiensten. Deze bezorgdiensten zorgen voor oplopende leveringskosten, extra drukte op de weg en een hogere CO2-uitstoot. Daarom houden verschillende postorderbedrijven zich bezig met onderzoek naar onbemande postbezorging. Met name Amazon heeft al heel wat tests uitgevoerd en beschikt over diverse patenten. Ook DHL en Swiss Post zijn bezig met het ontwikkelen van eigen prototypes.

    Personenvervoer

    Al in 2016 toonde de Chinese dronefabrikant Ehang op de CES aan dat het met een drone mensen kan vervoeren. De drone van Ehang is in staat om volledig autonoom een mens van de ene naar de andere locatie te vervoeren. Het gaat om een autonome drone voor korte tot middelgrote afstanden. Het is in staat om ongeveer zestien kilometer ver te vliegen. De fabrikant focust vooral op professionals. Het prijskaartje schrikt momenteel nog sterk af. De adviesprijs ligt namelijk ergens tussen 200.000 en 300.000 dollar.

    Calamiteiten en beveiliging

    Drones hebben het voordeel dat ze eenvoudig op plaatsen kunnen komen waar mensen niet kunnen komen. Daarom hebben hulpdiensten er heel wat interesse in. Ze kunnen de drones bijvoorbeeld gebruiken om drenkelingen op te sporen of voor het preventief monitoren van natuurbranden. Ook voor bewakings- en beveiligingsbedrijven kan een drone op dezelfde manier nuttig zijn, bijvoorbeeld om een gebied of een gebouw te bewaken.

    Vastgoed en landmetingen

    Een vastgoedmakelaar doet er alles aan om een onroerend goed zo vlot mogelijk te verkopen. Daarvoor is het onder andere belangrijk dat het pand en de omgeving zo goed mogelijk wordt voorgesteld. Drones kunnen hierbij helpen. Men maakt dan een mooie video van het gebouw en de omgeving. Daarnaast kunnen drones worden gebruikt voor vastgoedonderzoeken, schouwinspecties en landmetingen.

    Fotografie en videografie

    Dronefotografie en -videografie biedt een bijzondere manier om een event of een gebeurtenis in kaart te brengen. Zo kunnen dronebeelden bijvoorbeeld een andere blik werpen op een trouwfeest. Dronefotografie is ook interessant voor het maken van luchtfoto’s van gebieden of eigendommen. Dit kan in opdracht en tegen betaling gebeuren of de luchtfoto’s kunnen worden verkocht, bijvoorbeeld via websites voor stockfoto’s.

    Luchtreclame

     Marketeers zijn steeds op zoek naar andere manieren om producten of diensten onder de aandacht te brengen. Onder meer luchtreclame is een goede manier om dat te doen. Drones kunnen bijvoorbeeld banners voorttrekken. Luchtreclame is onder andere een goede oplossing tijdens events. Een nadeel is dat drones afhankelijk zijn van de weersinvloeden. Bij te harde wind is het niet mogelijk om uit te viegen.

    Regels bij het beroepsmatig vliegen met een drone

    De Europese droneregels vertrekken, behalve voor onder meer de verzekering, niet van het onderscheid tussen particulier en beroepsmatig vliegen. De toepasselijke regels zijn vooral afhankelijk van het risico dat aan een dronevlucht verbonden is. Zo kan er worden gevlogen in de Open categorie waarvoor de voorwaarden soepel zijn. Als er grotere risico’s zijn, bijvoorbeeld bij het vliegen met een zware drone, kan er sprake zijn van de Specifieke categorie of zelfs van de Gecertificeerde categorie.

    Europese droneregels en de verschillende categorieën

    Beroepsmatig vliegen in de Open categorie

    Volgens het eerdergenoemde onderzoek vliegen ruim zeventig procent van de beroepsmatige gebruikers met drones die minder wegen dan 25 kilogram. Het gaat meestal om vluchten in de zogeheten Open categorie. Hierbij dient de drone steeds in het zicht van de piloot te blijven. Verder is het niet toegestaan om te vliegen in de buurt van mensen of luchthavens. Het gaat om zogeheten vluchten met een laag risico. De exacte regels die van toepassing zijn, zijn ook afhankelijk van de Cx-markering.

    Alles over vluchten met een laag risico

     

    Beroepsmatig vliegen in de Specifieke categorie

    Een beperkt deel van de beroepsmatige dronegebruikers geven aan dat ze vliegen in de categorie Specifiek. Binnen deze categorie mag er worden gevlogen met zwaardere drones. Ook mag men vliegen boven mensen en bebouwing, vliegen buiten het zicht en vliegen boven industriegebieden en zeehavens. Zelfs nachtvliegen kan zijn toegestaan. In deze categorie zijn er namelijk een aantal privileges, maar er zijn ook strenge voorwaarden aan verbonden. Een vergunning is bijvoorbeeld noodzakelijk. Deze vergunning is veelbepalend.

    Regels voor vluchten met een gemiddeld risico

    Beroepsmatig vliegen in de Gecertificeerde categorie

    De Gecertificeerde categorie is er voor vluchten met een hoog risico. Het risico is dan te vergelijken met het risico van een bemande vlucht. Hieraan zijn enorm strenge regels gekoppeld. Onder deze categorie vallen onder meer het transporteren van gevaarlijke goederen en het vervoeren van mensen. Maar weinig beroepsmatige dronegebruikers vliegen in deze categorie.

    Regels voor vluchten met een hoog risico

    Minidrone-regeling

    De minidrone-regeling werd per 1 juli 2016 ingevoerd. Deze regeling maakte het professionele gebruikers eenvoudiger om te vliegen met drones met een beperkt gewicht. Ze dienden nog steeds een vliegvaardigheidsbewijs te hebben, maar het is wel gemakkelijker en goedkoper geworden om het zogeheten ROC-light te behalen. Naast de vergunning ROC-light diende de professionele gebruiker ook zijn of haar drone te registreren en over een aansprakelijkheidsverzekering te beschikken.

    Meer over de minidrone-regeling

    Dronebewijs en vliegbewijs voor beroepsmatige dronepiloten

    Op basis van de Europese dronewetgeving is het in de meeste gevallen noodzakelijk om over een vliegbewijs voor een drone te beschikken. Dit vliegbewijs is te behalen na het volgen van een cursus en het afleggen van een (online) examen. Het vliegbewijs is vervolgens gedurende een periode van vijf jaar geldig. In sommige gevallen dient de beroepsmatige piloot ook over een vaardigheidsbewijs te beschikken.

    Meer over het vaardigheidsbewijs voor een drone
    Vliegen met de mavic pro

    Verzekering voor beroepsmatige dronepiloten

    Bij het vliegen met een drone is er altijd een risico op schade. Zowel de drone als omstanders kunnen schade oplopen, net als de bezittingen van anderen. Daarom is het aan te raden om een goede droneverzekering ( aansprakelijkheidsverzekering en cascoverzekering) af te sluiten. In sommige gevallen is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Doordat het gaat om beroepsmatig gebruik, zal de AVP-verzekering in principe niet volstaan. Een aanvullende drone- en aansprakelijkheidsverzekering is noodzakelijk.

    Meer over de droneverzekering
    Drone vliegt boven de stad

    Veelgestelde vragen over het beroepsmatig vliegen met een drone

    De nieuwe Europese droneregels hebben ook gevolgen voor dronepiloten die beroepsmatig vliegen. Zeker als er sprake is van een dronevlucht met een gemiddeld of een hoog risico is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de geldende regelgeving. Wie hier vragen over heeft, kan maar beter de onderstaande FAQ over beroepsmatig vliegen met een drone doornemen.

    Ben ik verplicht om een voorval met een beroepsmatige drone te melden?

    Ja, volgens de Europese Verordening (EU) nr. 376/2014 is het verplicht om alle voorvallen in de burgerluchtvaart te melden. Ook voorvallen met beroepsmatige drones zijn te melden. De piloot die met een drone vliegt, meldt het voorval via het veiligheidsmanagementsysteem van het bedrijf of de vliegclub. Daarbij maakt de piloot gebruik van het meldformulier ‘Melding voorval General Aviation’.

    Ik wil mensen vervoeren met een taxidrone. Welke regels zijn van toepassing?

    Er is sprake van een dronevlucht met een hoog risico. Het EASA is nog bezig met het ontwikkelen van de regels voor deze categorie. Dat doet het in samenwerking met experts uit de Europese lidstaten. In de tussentijd is het noodzakelijk om een vergunning aan te vragen bij de nationale luchtvaartautoriteit.

    Ik wil met een drone gewassen besproeien. Welke regels zijn van toepassing?

    Als je iets laat vallen met je drone gaat het ten minste om een vlucht met een gemiddeld risico. De regels voor vluchten met een gemiddeld risico geven aan dat het verplicht is om een exploitantnummer aan te vragen. Ook moet je een vaardigheidsbewijs hebben. Daarnaast dien je een risicoanalyse uit te voeren.

    Mag ik beroepsmatig vliegen boven een event met veel mensen?

    Ja, maar enkel onder strikte voorwaarden. Er zal sprake zijn van een dronevlucht met een gemiddeld risico of met een hoog risico. Dit onderscheid is van belang voor de toepasselijke regels. Als er een vergunning wordt toegekend, wat afhankelijk is van de praktijksituatie en het risico op een ongeval, zal de vergunning veelbepalend zijn.

    Moet ik als beroepsmatige dronegebruiker een verzekering hebben?

    Het hebben van een verzekering voor een zakelijk gebruikte drone is verplicht. Deze verzekering dekt onder meer de medische kosten bij een ongeluk met een drone of de schade aan bezittingen van anderen.