EN

Het verschil tussen een e-bike en een speed pedelec

De afgelopen jaren is de elektrische fiets steeds populairder geworden. Miljoenen elektrische fietsen zijn reeds in Nederland te vinden. Het is een duurzame en gezonde manier om zich te verplaatsen. Naast de klassieke e-bike bestaat er ook een snellere variant: de speed pedelec. Het verschil tussen de e-bike en de speed pedelec is om verschillende redenen belangrijk.

    Belangrijkste verschillen tussen de e-bike en de speed pedelec

    e-bike

    De e-bike en de speed pedelec lijken op elkaar. Zowel een e-bike als een speed pedelec is een fiets met een accu en een elektromotor. Het grootste verschil tussen de e-bike en de speed pedelec is de snelheid. Een speed pedelec kan sneller rijden dan een e-bike. Het is echter zeker niet het enige verschil.

    E-bike vs. speed pedelec: snelheid

    Bij zowel de e-bike als de speed pedelec geniet je van trapondersteuning. Je hoeft zelf minder hard te trappen. Ideaal als je de wind tegen hebt of als je een heuvel moet beklimmen. Een e-bike biedt trapondersteuning tot 25 km/u. Een speed pedelec kan echter bijna dubbel zo hard gaan, want je bereikt snelheden tot wel 45 km/u. Een hogere snelheid betekent ook een hoger risico, zowel voor de bestuurder als voor andere weggebruikers. Daarom gelden er voor speed pedelecs strengere regels.

    E-bike vs. speed pedelec: prijs

    Een tweede belangrijk verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is het prijskaartje. Er zijn natuurlijk dure e-bikes en goedkope speed pedelecs, maar over het algemeen is een speed pedelec flink duurder dan een e-bike. De onderdelen van een speed pedelec zijn dan ook veel duurzamer en slijtvaster, terwijl de motor en de accu krachtiger zijn.

    Een e-bike kost gemiddeld 1.000 tot 3.500 euro. Een e-bike met een voorwielmotor is voordeliger dan een e-bike met een middenmotor. Een speed pedelec kost gemiddeld 3.000 tot 8.000 euro. De hogere aanschafprijs betekent ook dat je bijvoorbeeld meer moet betalen voor een fietsverzekering die fietsdiefstal dekt.

    E-bike vs. speed pedelec: actieradius

    Het is niet ongewoon dat speed pedelecs ondanks hun hogere snelheid een ruimere actieradius hebben. De actieradius van een e-bike schommelt tussen 40 en 120 km. Bij een speed pedelec gaat het over de bank genomen om 70 tot 150 km. Er zijn met andere woorden grote verschillen tussen de beschikbare modellen. Sommige e-bikes hebben misschien wel een grotere actieradius dan bepaalde speed pedelecs, maar meestal heeft een speed pedelec een ruimere actieradius.

    E-bike vs. speed pedelec: gebruik

    Je kiest natuurlijk zelf hoe, waar en wanneer je de e-bike of de speed pedelec gebruikt, maar over het algemeen gebruikt men een e-bike vooral in de stad, op drukkere trajecten en op routes met veel fietspaden. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor het woon-werkverkeer. Een speed pedelec wordt eerder gebruikt voor langere ritten van ongeveer 15 tot 50 kilometer. Men gebruikt het voornamelijk op autoluwe wegen en bij ritten met veel brede bromfietspaden. Het kan ook worden gebruikt voor het woon-werkverkeer, bijvoorbeeld voor mensen die wat verder van het werk wonen.

    E-bike vs. speed pedelec: vermogen en type motor

    Een speed pedelec heeft een krachtigere motor dan een e-bike. Een e-bike heeft een motor met een vermogen tot 250 W. Het kan gaan om een voorwielmotor of een middenmotor. Een achterwielmotor komt ook voor, maar slechts heel zelden. Bij een speed pedelec kan het motorvermogen sterk verschillen, gaande van 250 W tot 4.000 W. Meestal gaat het om een middenmotor, soms gaat het om een achterwielmotor. Het vermogen van de motor geeft een idee van de kracht, maar zegt ook niet alles. Bijvoorbeeld het gewicht van de fiets speelt ook een rol.

    Gevolgen van het onderscheid tussen een e-bike en een speed pedelec

    e-bike-tiener

    Eerder haalden we al aan dat de regels voor een e-bike en een speed pedelec verschillen. Dat uit zich op diverse manieren, bijvoorbeeld wat de verzekering betreft of met betrekking tot de plaats op de weg. Dit is zeker iets om rekening mee te houden als je twijfelt tussen een e-bike en een speed pedelec.

    Verkeersregels voor e-bikes en speed pedelecs

    Een e-bike is gelijkgesteld aan een gewone fiets. Dat wil zeggen dat de verkeersregels voor fietsers ook op de e-bike van toepassing zijn. Net zoals met je stadsfiets rijd je gewoon op het fietspad. Een speed pedelec is daarentegen een motorrijtuig en mag daardoor niet op het fietspad rijden, maar moet op de rijbaan rijden. Als er een apart bromfietspad is, mag de speed pedelec wel op het bromfietspad rijden. Dan moet je ook rekening houden met de maximumsnelheid. Op een bromfietspad binnen de bebouwde kom mag je namelijk slechts 30 km/u rijden, buiten de bebouwde kom gaat het om 40 km/u. Op het bromfietspad kan je dus niet alles uit de motor van je speed pedelec halen.

    Alles over de verkeersregels voor fietsers

    Helmplicht

    In Nederland is er geen helmplicht voor fietsers. Een e-bike wordt gelijkgesteld met een traditionele fiets, waardoor er ook voor een e-bike geen helmplicht is. Zowel voor traditionele fietsen als e-bikes is het dragen van een helm wel aan te raden. Omdat een speed pedelec veel sneller kan rijden, is het dragen van een helm wel verplicht voor bestuurders van een speed pedelec. Er bestaan speciale helmen voor speed pedelecs. Deze helmen bieden een betere bescherming dan een fietshelm, maar zijn wel kleiner en lichter dan een bromfietshelm.

    Alles over de helmplicht bij de elektrische fiets

    Toeter en achteruitkijkspiegel

    Fabrikanten van speed pedelecs investeren in extra sterke frames die beter omkunnen met de hogere snelheden. Dat is zeker een goede zaak. Daarnaast verplicht de wet ook om de speed pedelec uit te rusten met een toeter. Deze toeter is veel luider dan een fietsbel en heeft een kenmerkend geluid. Een toeter is bij een e-bike niet verplicht. Als je rijdt met een e-bike moet je wel over een traditionele fietsbel beschikken.

    Verder moet een speed pedelec een achteruitkijkspiegel hebben. Een achteruitkijkspiegel is bij een e-bike niet verplicht. Het is wel toegestaan om op een e-bike een achteruitkijkspiegel te monteren.

    Kenteken

    Bij een e-bike is een kenteken niet verplicht. Dat is anders bij een speed pedelec. Een speed pedelec heeft verplicht een kenteken nodig die op naam moet worden gezet. Rijden met een speed pedelec zonder een kenteken is verboden en kan een fikse boete opleveren. Als je een speed pedelec koopt bij een RDW-geregistreerde dealer, zal de dealer voor het kenteken zorgen.

    Koop je de speed pedelec niet bij een RDW-geregistreerde dealer? Dan dien je voor de keuring zelf een afspraak te maken bij het RDW. Vraag dan een eendagskenteken aan als je met de speed pedelec naar de keuring wil fietsen. Na de keuring duurt het aantal dagen voordat je je kentekenbewijs ontvangt. Met dat bewijs laat je een kenteken maken bij een erkende fabrikant.

    Verzekering

    Voor een e-bike is het niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. De AVP-verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) biedt voldoende dekking. Deze verzekering is in Nederland niet verplicht. Het is echter een van de verzekeringen die vrijwel alle Nederlanders hebben. Als je met een traditionele fiets of een e-bike rijdt, is deze AVP-verzekering altijd aan te raden.

    Alles over de aansprakelijkheidsverzekering (AVP)

    Terwijl een aansprakelijkheidsverzekering bij een e-bike niet verplicht is, is dat bij een speed pedelec wel het geval. Bovendien volstaat de AVP-verzekering dan niet. Voor de speed pedelec is een WA-verzekering af te sluiten.

    Alles over de WA-verzekering

    Rijbewijs

    Om met een e-bike te mogen rijden, heb je geen rijbewijs nodig. Dat is anders bij een speed pedelec. Om met een speed pedelec te mogen rijden, dien je minstens over een bromfietsrijbewijs (AM) te beschikken. Een autorijbewijs is ook goed (B). Houd er rekening mee dat als je te veel hebt gedronken, je bij een speed pedelec ook je rijbewijs kan verliezen. Op een e-bike mag je ook niet te veel drinken en kan je ook een bekeuring krijgen, maar je kan je rijbewijs niet verliezen.

    Alles over fietsen en alcohol

    Aansprakelijkheid

    Een e-bike wordt door de wet niet beschouwd als een motorrijtuig. Hierdoor zijn de aansprakelijkheidsregels die ook gelden voor andere zwakke weggebruikers van toepassing. Het aansprakelijkheidsrecht beschermt dergelijke zwakke weggebruikers ten opzichte van de sterke weggebruiker.

    Een speed pedelec wordt beschouwd als een sterke weggebruiker en geniet deze bescherming niet. Daarom is een aansprakelijkheidsverzekering voor een speed pedelec verplicht. Voor een klassieke elektrische fiets is dat niet het geval. Opgelet: een fietsverzekering is geen aansprakelijkheidsverzekering.

    Samenvatting: verschillen tussen een e-bike en een speed pedelec

    Hoewel een e-bike en een speed pedelec op het eerste gezicht sterk op elkaar lijken, zijn er toch duidelijk een aantal verschillen. Zeker wat de toepasselijke wetgeving betreft, is dat het geval. De voornaamste verschillen tussen e-bikes en speed pedelecs zijn in de onderstaande tabel samengevat.

    E-bikeSpeed pedelec
    SnelheidTot 25 km/uTot 45 km/u
    Actieradius40 tot 120 km70 tot 150 km
    Prijs€ 1.000 tot € 3.500€ 3.000 tot € 8.000
    MotorTot 250 W250 W – 4.000 W
    RijbewijsNeeVerplicht
    WA-verzekeringNeeVerplicht
    AVP-verzekeringDekt aansprakelijkheidDekt aansprakelijkheid niet
    KentekenNeeGeel
    HelmplichtNee, fietshelm is wel aan te radenJa (speciale helm)
    ToeterNiet verplicht (wel fietsbel) Verplicht
    AchteruitkijkspiegelNiet verplicht, wel toegestaanVerplicht
    Plaats op de wegFietspadWeg of bromfietspad

    Veelgestelde vragen over het verschil tussen een e-bike en speed pedelec

    Om verschillende redenen is het belangrijk om het verschil te kennen tussen een e-bike en een speed pedelec. Zo zijn de regels voor e-bikes en speed pedelecs anders. Het is niet ondenkbaar dat je hier nog vragen over hebt, bijvoorbeeld over de minimumleeftijd om met een elektrische fiets te rijden. De onderstaande lijst met veelgestelde vragen bevat wellicht het antwoord op jouw meest prangende vragen.

    Vanaf welke leeftijd mag ik met een e-bike of een speed pedelec rijden?

    Er is geen leeftijdsgrens voor een e-bike. Ook kinderen mogen met een e-bike rijden. Er bestaan dan ook elektrische kinderfietsen. Voor een speed pedelec geldt een leeftijdsgrens van 16 jaar. Een rijbewijs is bovendien nodig.

    Mag ik bellen terwijl ik met een speed pedelec rijd?

    Net als bij een traditionele fiets is het toegestaan om handsfree te bellen. Dit op voorwaarde dat het bellen geen verkeersgevaar oplevert. Het is echter niet toegestaan om een elektronisch apparaat vast te houden bij het besturen van een speed pedelec.

    Mag ik een passagier vervoeren op een e-bike of een speed pedelec?

    Het is verboden om passagiers mee te nemen op een speed pedelec. Er mogen ook geen kinderen worden vervoerd met behulp van een kinderzitje.

    Hoe snel mag ik rijden met een speed pedelec?

    Met een speed pedelec mag je nooit sneller rijden dan 45 km/u. Je moet uiteraard ook met de andere snelheidsbeperkingen rekening houden. Als je bijvoorbeeld in de bebouwde kom op een bromfietspad rijdt, mag je niet harder rijden dan 30 km/u. Als je op een bromfietspad rijdt buiten de bebouwde kom, mag je niet harder rijden dan 40 km/u.

    Welke uitrusting moet een speed pedelec hebben?

    Net als een traditionele fiets en een e-bike dient een speed pedelec over rode en witte of gele reflectoren te beschikken. Spaakreflectoren zijn niet toegestaan. Daarnaast dient een speed pedelec een gele bromfietskentekenplaat te hebben, net als een linker achteruitkijkspiegel, verlichting, een toeter en een VIN-nummer (voertuigidentificatienummer).